fbpx
Zoekwoord onderzoek

Hoe doe je een zoekwoord onderzoek zodat je gaat scoren in Google?

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Hoe doe je een goed zoekwoord onderzoek?

Het doen van een goed zoekwoord onderzoek is een van de belangrijkste dingen die je moet doen als je wil scoren in Google. Of je nu een affiliatie website hebt of meer bezoekers met je blog wil krijgen maakt niet uit.

Het begint allemaal met een goed zoekwoord onderzoek. Dit is zo belangrijk omdat je hierdoor alleen maar teksten schrijft die relevant zijn voor je doelgroep en je hiermee ook nog eens laat zien waar jij de expert in bent.

Het internet staat vol met informatie, zorg ervoor dat jij de beste informatie geeft met je website. Wil je nu weten waarom een zoekwoord onderzoek zo belangrijk is en hoe je dit op de juiste manier doet?

In dit artikel vertel ik je er meer over zodat het een eitje is om je volgende blog op de juiste manier te schrijven. 

Zoekwoord onderzoek

Waarom moet je een zoekwoord onderzoek doen?

Voordat je een blog schrijft moet je weten waar je over gaat schrijven. Bloggen is niet allemaal schrijven over de onderwerpen die jouw interesseren. Het gaat er veel meer om dat jij je verplaatst in de schoenen van je lezers.

Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie hebben ze nodig en waar zoeken ze op dit moment naar. Met je affiliate website of blog wil je namelijk antwoord geven op de vragen die je lezers invullen in Google. Daarom begin je altijd met het doen van een zoekwoord onderzoek.

Veel mensen maken hier grote fouten. Zo is het heel erg zonde als je artikelen schrijft waar geen of weinig zoekvolume op zit. Als je continu de fout ingaat duurt het enorm lang om bezoekers te krijgen en een passief inkomen te generen met je blog. Dat is niet nodig als je leert om dit op de juiste manier te doen. 

Wat doen veel mensen bij fout bij een zoekwoord onderzoek? 

Als je voor het eerst een onderzoek doet naar de juiste zoekwoorden dansen alle getallen voor je ogen. Je bent zo enthousiast over wat je allemaal ziet dat de kans groot is dat je voor een zoekwoord kiest waar heel veel op wordt gezocht.

Je denkt waarschijnlijk hoe meer mensen hier op zoek hoe meer bezoekers ik krijg. Maar zo werkt het niet als je net begint. Een zoekwoord met veel zoekvolume heeft namelijk veel concurrentie. Dat maakt het voor beginnende websites enorm moeilijk om hier hoog mee te eindigen.

Kies dus als beginner niet voor zoekwoorden met een gigantisch groot volume maar kies juist voor de zoekwoorden waar geen of minder concurrentie op zit. Zoektermen als passief inkomen of geld verdienen met bloggen zijn zoektermen waar ik zeker op gevonden wil worden.

Maar als beginnende website is het beter om eerst artikelen te schrijven over wat is een blog, hoe schrijf ik een blog, hoe verdien ik geld met een blog. Geef Google wat tijd om te lezen waar je website over gaat. 

Een andere fout is het gebruiken van korte zoektermen. Dit is niet handig omdat hier vaak meer concurrentie op zit en het moeilijk is om te winnen van andere website. Long tail SEO gaat je helpen om zichtbaar te worden tussen de vele websites.

Met een korte zoekterm bedoelen we dan een zoekterm als bloggen of seo. Het is veel slimmer om gebruik te maken van lange zoektermen als hoe kan ik een blog schrijven, hoe verdien ik geld met een blog, hoe schrijf ik een seo blog.

Dit zijn veel specifiekere zoektermen en daarom zit hier minder concurrentie op. Dat is een groot voordeel want als je op deze manier je artikelen schrijft gaat het je lukken om sneller te stijgen in de zoekmachines. 

Welke gratis tools gebruik je met een zoekwoord onderzoek? 

Nu je weet hoe belangrijk het is om je blog met de juiste zoektermen te gebruiken wil je natuurlijk vandaag nog beginnen met je eigen zoekwoord onderzoek. Er zijn een aantal gratis tools die je hiervoor kan gebruiken. Een van mijn favoriete tools is SEMrush.com.

Elke dag is het mogelijk om een aantal zoektermen gratis in te vullen. Zo kom je erachter of het een goede zoekterm is om je blog over te schrijven. Let er goed op dat er veel volume op het zoekwoord zit maar weinig concurrentie. 

Zoekwoord onderzoek

Een andere handige tool is Answer the public. Hier zie je de verschillende vragen die mensen stellen in Google, dat geeft je voldoende inzichten in waar je vervolgens je blogs over schrijft. 

Zoekwoord onderzoek

Nog een andere tip is om gebruik te maken van Google. Zoek op een zoekwoord waarvan jij denkt dat je lezer dit invult en kijk wat voor suggesties Google je geeft. Dat geeft je ook voldoende zoektermen om mee aan de slag te gaan. 

Andere websites in je niche?

We hebben allemaal een niche/ een branche waar we ons op richten. We schrijven over één onderwerp. Bloggen, seo, gezondheid of iets anders. Nu is de kans groot dat er andere websites zijn in je branche die al super hoog in Google staan.

Dat is super waardevol en daar kan jij je voordeel mee doen. Waarom? Zoek eens op een zoekterm in je branche en kijk wie er boven in Google verschijnt. De kans is groot dat deze concurrent al langer bezig is met zijn website en weet waar hij over moet schrijven om hoog in Google te komen.

Kijk eens naar de zoektermen van je concurrent, check het zoekvolume in Semrush en schrijf hier je eigen content over. Hoe zie je het zoekwoord bij een concurrent? Dit zie je in de URL van het bericht.

Zo is de URL van dit artikel: annemiebleeker.nl/zoekwoord-onderzoek. Dus wat is dan mijn zoekterm? Juist, het woord zoekwoord onderzoek. 

Geld verdienen met je blogs

Het schrijven over de juiste onderwerpen is dus heel belangrijk om meer bezoekers te krijgen en een inkomen op te bouwen met je blog. Maar er zit een verschil tussen de verschillende soorten blogs die je schrijft. Zo zijn er informatieve blogs en blogs met een bepaalde koopintentie.

Op het moment dat je geld wil verdienen met je blog moet je heel bewust blogs schrijven die je lezers informeren en helpen met een aankoop. Zo is iemand die zoekt op ‘wat is een blog’ op zoek naar informatie.

Maar iemand die zoekt op ‘professioneel webdesign voor blog’ wil een webdesign plaatsen. Die is klaar om iets aan te schaffen, de intentie van de zoekopdracht is daarom heel anders. 

Woorden met een koopintentie

Blogs met een koopintentie in de zoekterm verhogen de conversies omdat de lezer al klaar is voor een volgende stap. Schrijf niet alleen maar blogs met een koopintentie maar ga hier heel bewust mee aan de slag.

Waar moet je op letten bij het schrijven van je volgende blog?

Hoger scoren in Google is natuurlijk geweldig maar wees je ervan bewust dat dit niet van de ene op de andere dag gaat. Het kost veel tijd. Zorg ervoor dat je content supergoed is en je lezers een stap verder helpt met het krijgen van informatie en het nemen van een beslissing.

Doe je dit en werk je eraan om de beste website te worden in je branche dan bouw je na verloop van tijd een passief inkomen op met je blog. 

online cursussen bloggers

Verdien een passief inkomen met je blog.

Wil je ook geld verdienen met je blog?

Door mijn eigen blog ervaring heb ik een strategie ontdekt waarbij ik in slechts 1,5 jaar tijd 20.000 bezoekers kreeg naar mijn blog.

Ik heb een e-boek geschreven om mijn strategie met je te delen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.