wie is je lezer

Wie is je lezer? Kom erachter zodat je altijd de juiste content schrijft!

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Wie is je ideale lezer?

wie is je lezer

Het is een van de dingen die ik constant blijf herhalen, bepaal wie je ideale lezer is en schrijf alleen maar voor hem. Dit is de manier om van je lezers trouwe fans te maken. Je spreekt elke doelgroep op een andere manier aan.

Zo schrijf je andere blogs voor moeders dan voor een groep advocaten. Je moet zo helder hebben wie je lezers zijn dat je in de huid kan kruipen van je ideale lezer en precies moet weten wie hij is en waar hij van wakker ligt.

Je moet weten aan wie je schrijft, dat maakt het niet alleen een stuk makkelijker om je verhaal te delen. Het is ook de manier om een connectie op te bouwen met je lezer en dit is de manier om van je lezers nieuwe klanten te maken. 

Waarom moet je erachter komen wie je ideale lezer is?

Als jij niet weet voor wie je schrijft maak je het jezelf enorm moeilijk. Je bent je blog met een grote passie begonnen en je schrijft elke week over het onderwerp waar je voor hebt gekozen.

Zo schrijf ik over bloggen en marketing en richt ik me op bloggers. Ik ben er niet voor elke ondernemer, zo zal een ondernemer die niet online werkt zich waarschijnlijk niet aangesproken voelen tot mijn content.

Dat is helemaal prima want dat is ook niet mijn ideale lezer en klant. Jij moet dus ook een keuze maken voor één persoon.

Voor die persoon schrijf jij je teksten, dat betekent automatisch dat er ook lezers afvallen. Dat is helemaal niet erg want als je voor iedereen schrijft dan schrijf je eigenlijk voor niemand.

Dat is zonde van je tijd, maak dus een keuze en spreek alleen die persoon aan. 

Je manier van schrijven spreekt je ideale lezer aan

Misschien vind je het nu spannend om een keuze te maken. Ik vond dat in het begin ook onwijs spannend want hierdoor vallen er automatisch een heleboel mensen af.

Maar ik heb ook geleerd dat het niet erg is. Het is juist beter om je te focussen op één persoon. Nadat ik heel duidelijk koos om te schrijven voor bloggers was het voor mij veel eenvoudiger om steeds nieuwe stukken te schrijven en te delen waar ik andere bloggers mee kan helpen.

Ik ben natuurlijk zelf blogger dus de dingen die ik zelf leer, ontdek en gebruik voor mijn eigen blog komen vaak terug in mijn blogs.

Mijn advies is dan ook altijd te kiezen voor een onderwerp waar je een grote passie voor hebt en een lezer die veel op je lijkt, denk dan aan de beginner. 

wie is je lezer

Zo kom je erachter wie je ideale lezer is?

Misschien begrijp je ondertussen dat het belangrijk is om je boodschap te richten op dezelfde lezer. Elk blog schrijf je met het doel om je lezer te helpen.

Voordat je iets schrijft kijk je in Google of er zoekvolume zit op je zoekwoord, daarna verplaats je je in de schoenen van je lezer en schrijf je.

In mijn geval denk ik altijd aan de beginnende blogger, waar loopt die tegenaan. Wat is moeilijk voor hem, wat zijn de dingen waar hij maar niet uit lijkt te komen.

Ik denk dan ook altijd even aan mijn eigen ontwikkeling. Wat vond ik zelf lastig, waar kwam ik zelf niet uit.

Dat is goud waard, op deze manier kan jij een ander helpen om dezelfde fouten die jij hebt gemaakt niet te maken.

Als jij alleen maar waardevolle relevante blogs schrijft voor je ideale lezer ga je opvallen. Je lezer komt terug om meer te lezen, schrijf zich in voor je gratis weggever en je hebt er een trouwe fan bij. Dat is je lange termijn doelstelling. 

Maar schrijf je voor iedereen dan voelt niemand zich echt aangesproken. Als jij ervoor kiest om voor een lezer te schrijven en je in te leven en de problemen en pijnpunten aan te spreken van je lezer vanuit je eigen ervaring dan maak je verbinding en voelt je lezer dat je hem begrijpt.

Dat wil je bereiken in je content. 

Als blogger moet je lezers op de juiste manier benaderen

Heb je nog geen helder beeld van je ideale lezer dan is het goed om jezelf een aantal vragen te stellen. 

  • Is je lezer een man of een vrouw?
  • Waar woont je lezer?
  • Hoe ziet zijn leven eruit, is hij getrouwd, moeder
  • Wat voor werk doet hij of zij?
  • Waar droom hij/zij van?
  • Waar piekert hij/zij over?
  • Waarom heeft hij/zij het droomleven nog niet bereikt?
  • Wat staat op dit moment in de weg om de dromen en doelen te behalen?
  • Wat voor informatie zoekt hij dag en nacht om een stap verder te komen? 

Als je op de bovenstaande vragen antwoord kan geven heb je al een duidelijker beeld van wie je lezer nu precies is.

Dan komt er opeens een persoon in je gedachte, misschien een vriend, een tante of oom of een collega. Dat gaat je helpen om te begrijpen hoe je hem of haar aanspreekt.

Je richt je alleen maar op deze persoon, niet op iedereen die toevallig op je blog terecht komt. 

wie is je lezer

Maak een moodboard

Nu je een aantal vragen hebt ingevuld over je lezer of even een kijkje hebt genomen in Google analytics weet je meer over wie je lezer is.

Om het helemaal duidelijk te maken kies je er dan vervolgens voor om er een beeld bij te vormen. Kijk eens naar Pinterest om wat beelden samen te stellen van je ideale lezer.

Maak een moodboard van de persoon die je in gedachte hebt en verzamel beelden van zijn dromen en problemen.

Elke keer als je klaar bent om te schrijven kijk je weer even naar je beelden en weet je precies hoe jij je verhaal moet delen. 

Weet wie je ideale lezer is

Weet wie je ideale lezer is om op de juiste manier je blogs te schrijven. Je moet weten voor wie jij je content maakt, je moet begrijpen en voelen waar je lezer van wakker ligt, waar hij mee worstelt en wat hij graag zou willen.

Als je dat continu laat terugkomen in je blogs leest hij je blogs en voelt hij zich zo aangesproken tot je teksten dat hij alleen maar denkt jij begrijpt mij 100%.

Als jij je lezer het gevoel heeft dat je zijn gedachte kunt lezen ben je goed bezig. 

Wil jij continue bezoekers krijgen naar je blog?

Dan heb je een steengoede Pinterest strategie nodig die je niet alleen bezoekers maar ook klanten oplevert!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten