Hoeveel keer per week moet je bloggen

Wat is storytelling

Dit blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Storytelling gebruiken voor je webshop

Misschien heb je er wel eens van gehoord. Maar wat is storytelling nu precies?

Het doel van je webshop is natuurlijk zoveel mogelijk klanten blij maken en je producten verkopen. 

Doordat je bezoekers een aankoop doen verhoog jij je omzet.

Nu is je website dus de plek om deze bezoekers te overtuigen om een aankoop te doen. Hiervoor moet je dus de juiste boodschap gebruiken.

Door verhalen te gebruiken en een beeld te schetsen verkoop je meer producten en dat is de kracht van storytelling.

storytelling, hoe gebruik je dit

Storytelling is het vertellen van verhalen. 

Storytelling is het vertellen van overtuigende verhalen. Een mooie website verkoopt niets maar de juiste woorden verkopen je producten wel.

Niemand zal een aankoop doen via je website als je boodschap niet overtuigend is. 

Door gebruik te maken van de kracht van verhalen deel je verhalen over de vele voordelen van je producten. 

Wat levert het je klanten op als ze iets kopen, wat voor verandering gaan dit teweegbrengen.

Verhalen zorgen ervoor dat de klant begrijpt waarom hij dit moet kopen. 

Verdwijnen zijn rugklachten, heeft hij geen last meer van allergische reacties of kan zijn baby eindelijk doorslapen door je product? 

Dat zijn de voordelen die je klanten moeten horen om overtuigd te worden. 

Verhalen werken zo goed omdat ons menselijk bruin duidelijkheid nodig heeft. We moeten het voor ons zien, we moeten het begrijpen.

Verhalen prikkelen onze zintuigen, daarom gebruik je het niet alleen in je tekst maar ook in je afbeeldingen, video’s en sociale media. 

Hoe gebruik je verhalen?

Het gaat niet om de beste producten maar om het verhaal wat er omheen zit.

Laat een klant begrijpen waarom hij je product nodig heeft door een beeld te schetsen. 

De beste verkopers zijn dan ook goed in het schetsen van een droombeeld.

Door een goed verhaal blijf je de aandacht vasthouden van het publiek. 

Het opbouwen van een goed verhaal doe je in drie fases. In de eerste fase schets je de situatie, de klant die iets voor elkaar wil krijgen. 

Maar op dit moment lukt dat nog niet. Er is een probleem wat de klant moet oplossen in de eerste situatie. 

In het tweede deel van het verhaal komt de klant in een vervelende situatie die hij nu echt  moet oplossen.

Deze vervelende situatie is zo ernstig dat het leven van de klant er door wordt beïnvloed.

Er zijn een aantal obstakels die in de weg staan. Alleen als je klant deze obstakels overwint kan hij zijn droombeeld creeren.

In deze situatie wil je klant weten hoe jij hem kan helpen om dit probleem op te lossen.  

Bij het laatste deel van het verhaal overwint je klant zijn problemen door je product of dienst.

Hij heeft eindelijk zijn droomleven en heeft dat voor elkaar gekregen door je producten. 

storytelling, hoe pas jij dit toe voor je webshop

Stel jezelf de volgende vragen:

1.Wat wil je klant (bijvoorbeeld vlekkeloze huid zonder allergische reactie)

2.Wat staat in de weg om dit voor elkaar te krijgen (bijvoorbeeld de klant heeft al verschillende producten geprobeerd zonder resultaat, ze gelooft nu niet meer in dure producten)

3. Hoe ziet het leven eruit van je klant als zij haar probleem heeft overwonnen (durf eindelijk weer in bikini te lopen, naar het zwembad te gaan met de kinderen)

Waarom storytelling je webshop gaat helpen

Je webshop heeft een duidelijke boodschap nodig.

De juiste verhalen zullen ervoor zorgen dat je meer verkoopt

Gebruik de succes verhalen van je klanten om nieuwe klanten te overtuigen. 

Verhalen helpen je namelijk om vertrouwen te wekken bij klanten

Zorg er altijd voor dat je een duidelijk verhaal opstelt wat je keer op keer blijft herhalen. Doe dit niet alleen op je website maar doe dit ook op sociale media. 

Deze verhalen zijn essentieel om je te onderscheiden van andere webshops. 

Verhalen maken je boodschap duidelijk maar wekken ook emoties en verlangens op bij mensen. 

Nu hoef jij je nooit meer af te vragen: wat is storytelling precies? Het delen van duidelijke en inspirerende verhalen van je klanten of je eigen verhaal helpt je om  een band op te bouwen met je klanten en verhoogt ook nog eens je conversies.  

Schets dus een verlangen/ een droom, maak duidelijk wat het probleem is en los het op met je producten of diensten. Dat is de makkelijkste manier om verhalen te gebruiken.

Wil je meer weten over hoe je dit doet neem dan deze cursus door.

 

storytelling, wat doe je dan precies 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten