e-commerce nieuws

Waarom heeft je webshop een blog nodig

Waarom heeft je webshop een blog nodig?

Gelukkig zie je steeds meer webshops met een eigen blog. Een blog is niet alleen een handig middel om meer te vertellen over je producten, het is ook een manier om een hoop extra bezoekers te krijgen naar je webshop. Dit is een van de vele redenen waarom je webshop een blog nodig heeft. Ontdek in dit artikel waarom elke webshop een blog nodig heeft.

waarom je blog een webshop nodig heeft

Hoe kan je een blog koppelen aan je webshop

Voordat je een eerste blog gaat schrijven is het nodig om een blog te installeren voor je webshop. Hoe jij dit kan doen hangt af van je website en het soort software wat je precies gebruikt.

Gebruik je een webwinkel zoals een CCV shop of een licentie zoals SEO shop? Als je een van deze twee gebruikt kan je met een simpele klik je blog aan je webshop koppelen. Dat is dus heel eenvoudig.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je een CMS system gebruikt zoals Magento. Dan is het wat meer werk om je blog aan je webshop te koppelen. Een van de meest voorkomende opties is een Woocommerce shop.

Dan is het helemaal makkelijk om een blog te gebruiken. Woocommerce is natuurlijk onderdeel van een WordPress website. 

Vindbaarheid in Google

Om te begrijpen hoe een blog je gaat helpen om meer bezoekers te krijgen is het goed om eerst meer te lezen over SEO(zoekmachine optimalisatie.) Een van de belangrijkste onderdelen van content marketing is het optimaliseren van de content voor zoekmachines.

Door goede teksten te schrijven voor je bezoekers laat je aan Google en andere zoekmachines zien waar je website over gaat. Door duidelijk te maken wat de inhoud is van je pagina zorg je ervoor dat Google begrijpt waar je bezoekers mee helpt. 

bloggen voor je webshop

Waarom levert een blog je meer bezoekers op

Je schrijft de blogs om je lezer een stapje verder te helpen. Het is dus belangrijk dat de inhoud waardevol en boeiend is. Voor Google is het belangrijk dat de content van een website van goede kwaliteit is.

Dit is een bekend gegeven waar Google heel open over is. Medewerker Matt Cutts benadrukt in een video ook nog eens hoe belangrijk de juiste content is.

Het mooie hiervan is dat jij de zoekmachine op deze manier duidelijk maakt waar je website over gaat en de bezoeker het ook nog weet te waarderen. Google plaats websites bovenaan in de resultaatpagina van goede kwaliteit die relevant zijn voor de bezoeker.

Als je blogs gaat schrijven is het goed om hier rekening mee te houden. Je gaat geen blogs schrijven om zomaar wat te delen het is nodig dat je waardevolle, relevante inhoud gaat schrijven waar je lezer naar op zoek is.

waarom je moet bloggen voor je webshop

Hoe schrijf je waardevolle en relevante content?

Bloggen begint altijd met een goed zoekwoordonderzoek. Dit is een onderzoek waarbij je kijkt naar de zoekwoorden die je lezer invult in Google. Als deze termen overeenkomen met je webshop of je producten dan kan je hier een blog over schrijven.

Je kan hiervoor Google adwords gebruiken maar je kan ook gebruik maken van kwfinder of semrush. Je gaat op zoek naar de zoekwoorden waar elke maand veel op wordt gezocht. Maak dan wel gebruik van lange zoekwoorden van twee of meer woorden.

Als jij armbanden verkoopt dan gebruik je de volgende zoekwoorden:

  • Armbandje bestellen
  • Armbandje met naam
  • Armbandje ontwerpen

Als je een uitgebreid en waardevol blog schrijft over een van deze onderwerpen maak je kans om bovenaan in Google terecht te komen als iemand dit opzoekt in Google.

waarom moet je bloggen

Hoe levert een blog meer conversies op?

Het is natuurlijk heel fijn om meer bezoekers te krijgen naar je webshop. Maar hier wil je natuurlijk ook klanten aan overhouden. Een blog is niet alleen maar goed voor meer bezoekers maar verhoogt ook de conversies.

Doordat je de juiste zoekwoorden gebruikt in je blogs richt jij je op lezers met een bepaalde koopintentie. Iemand die zoekt op armbandje bestellen is op zoek naar een armband. Schrijf jij daar een blog over dan is de kans groot dat je lezer het armbandje daadwerkelijk koopt.

Waar kan je over bloggen?

Op je product pagina heb je maar beperkte ruimte om over je product te schrijven. Op sommige product pagina’s is de informatie veel te gebrekkig om de boodschap goed over te brengen. Een product pagina moet natuurlijk ook kort en simpel zijn, de bezoeker wil de informatie wel snel opnemen.

Als het nodig is om meer informatie te geven over een product dan kan je hier over schrijven in de vorm van een blog. Een blog kan je zo kort of lang maken als je zelf wil.

In een blog kan je niet allen tekst verwerken maar kan je ook nog afbeeldingen en video’s plaatsen om meer te laten zien van het product. Het is ook mogelijk om een handleiding als gebruiksaanwijzing te gebruiken, zo kan je laten zien hoe je klant de kast in elkaar hoort te zetten. 

Elk blog is informatief en helpt je klant, door weer terug te linken naar je verkooppagina maak je het heel eenvoudig om een bestelling af te ronden.

Daarnaast kan het een mooie manier zijn om meteen in contact te treden met je klanten. Onder elk blog kan namelijk een reactie worden geplaats. Zo kan jij meteen feedback ontvangen over je producten en antwoord geven op de vragen van je lezers.

Als er steeds dezelfde vragen voorbij komen dan kan je hier een blog over schrijven. Bedenk je altijd dat een blog een manier is om je klanten verder te helpen. Een mooi voordeel is dat je door dit blog te schrijven er minder vragen worden gesteld aan de klantenservice.

bloggen voor je webshop

Waar schrijf je blog over?

Een aankondiging

Als je regelmatig blogt ontstaat er een vaste groep lezers. Die maak je enthousiast over nieuwe producten die je aan het ontwikkelen bent. Je warmt ze als het ware alvast op, dit noem je ook wel de lancering van je nieuwste producten.

Je kan natuurlijk ook een blog schrijven over een product dat niet meer leverbaar is omdat er veel vraag naar was en deel dan ook meteen wanneer je verwacht dat het weer in het assortiment verschijnt.  

Veranderingen in je bedrijf

Ben je in de zomermaanden niet bereikbaar of is er een cursus tijdelijk niet te bestellen door bepaalde oorzaken? Het kan altijd dat er bepaalde omstandigheden zijn in je bedrijf waarbij je klanten geïnformeerd moeten worden. Door regelmatig te bloggen komt er vanzelf een trouwe groep lezers die je op deze manier op de hoogte kan brengen.

Kom in contact met je klanten

Een blog is het middel om je ideale klanten te bereiken en te inspireren met je kennis en producten. Door middel van je teksten, afbeeldingen en video’s laat jij je klanten zien hoe het product werkt en waarom het zo goed is. Je lost de problemen op waar zij tegenaan lopen en werkt aan de naamsbekendheid van je bedrijf.

Onderzoek doen naar je doelgroep

Als je slim bent maak je natuurlijk gebruik van de beoordelingen van je klanten. Als je weet dat er een bepaald product veel wordt verkocht en je klanten hier tevreden over zijn is het superkrachtig om je klanten te interviewen. 

Persoonlijk zijn

Als je net begint met bloggen is dit behoorlijk spannend maar het is goed om wat van jezelf te laten zien. Het moet natuurlijk wel goed voelen, dus een korte introductie of het delen welke producten jij zelf ook gebruikt is voldoende.

Vergeet niet dat mensen je een beetje moeten leren kennen. 
Je kan natuurlijk ook altijd een stukje achter de schermen laten zien waarbij je meer laat zien van je medewerkers en je bedrijf.

webshop eigenaren opgelet, ga bloggen

Deel je kennis

Je lezers willen weten wie jij bent. Als jij jezelf voorstelt is het goed om meteen te delen waarom jij zoveel weet over je vakgebied. Plaats je meerdere blogs over hetzelfde onderwerp dan werk je vanzelf aan je autoriteit. 

Beantwoord vragen

Denk er altijd over na wat voor vragen of problemen je klanten hebben. Waar lopen ze tegenaan en waar liggen ze van wakker. Beantwoord de vragen in je blogs en vergroot de kans dat een lezer overgaat tot een aankoop beslissing.

Hoe zorg je ervoor dat je blogs gelezen worden?

Je bent een blog begonnen om meer bezoekers te krijgen naar je webshop. De meeste bezoekers zullen via de zoekmachines op je blog terecht komen.
Om ervoor te zorgen dat je bezoekers de blogs ook echt gaan lezen zal je nog wat aan marketing moeten doen.

werken aan je webshop

Maillijst

Dit is de makkelijkste manier om potentiele klanten te betrekken bij je blog. Geef iets gratis weg, een gratis e-boek, training of iets anders en verzamel daarmee mailadressen. Hou je wel altijd aan de wetgeving en volg het privacy en cookiebeleid. Door een maillijst op te bouwen deel je al je blogs eenvoudig.

Verschillende sociale media

Sociale media is hiernaast de beste manier om aandacht te geven aan je blog. Er zijn verschillende sociale kanalen waar je gebruik van kan maken. Om het jezelf makkelijk te maken kan je het beste al je aandacht richten op één of twee kanalen.

Alles tegelijkertijd doen werkt vaak niet goed. Voor een webshop is mijn advies om Pinterest te gebruiken. Pinterest is een visueel platform waar mensen zitten met een koopintentie. 

Dit is daarnaast een platform waarbij de effecten veel groter zijn dan op andere kanalen. Een pin blijft wel 3,5 maand werkzaam. Wil je dat ik je hiermee help neem dan contact met mij op.

Hoger in Google

Hoger in Google staan is een van de redenen waarom je met je blog bent begonnen. Voordat je een blog plaatst is het goed om alle SEO onderdelen eens na te lopen. 

Dan weet je zeker dat je niets over het hoofd hebt gezien. Neem een van de volgende blogs door als je hier meer over wil lezen. 

Gratis reclame

Het draait allemaal om het schrijven van waardevolle relevante teksten. Zowel voor je lezers als voor de zoekmachines. Het beste wat je kan doen is goede blogs schrijven die de lezer helpen. Dan kan je er vanuit gaan dat deze vanzelf worden gedeeld op sociale media of via mond op mond reclame.

Een webshop heeft een blog nodig om hoger te staan in de zoekmachines, meer bezoekers te krijgen naar de webshop en zal hier de conversies mee verhogen.

Download het e-boek gratis

* indicates required

Vink onderstaande vakje aan om de blogtips te ontvangen.

Je kan je op elk moment weer uitschrijven als je niets meer wil ontvangen.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

gratis e-boek voor webshops

1 thought on “Waarom heeft je webshop een blog nodig”

  1. Hello! I could have sworn I’ve visited this site before but after looking
    at a few of the posts I realized it’s new to me.
    Anyhow, I’m definitely pleased I came across it and I’ll be bookmarking it
    and checking back regularly!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *