Dit blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.
Social media voor je blog
Hoe zet je social media in voor je blog? Misschien vraag jij jezelf al een tijdje af of het een goed idee is om gebruikt te maken van sociale media. Met sociale media kan je een trouwe doelgroep opbouwen en meer bezoekers krijgen naar je blog.
Maar dit werkt alleen als je een beetje verstand hebt van wat je doet en je gebruik maakt van een platform waar je doelgroep ook op actief is. Dat is de enige manier waarop dit gaat werken.
Persoonlijk heb ik me in de beginperiode van mijn blog vooral geconcentreerd op het krijgen van bezoekers via Google en het opbouwen van een maillijst. Pas daarna ben ik aan de slag gegaan met één platform. Waarom ik voor maar één platform heb gekozen zal ik je uitleggen in dit artikel.

Waarom kiezen voor één platform
Social media inzetten voor je blog is dus een goed idee maar je moet dit wel op de juiste manier doen. Zo moet je weten wie je doelgroep is, wie je aanspreekt met je berichten en wat je precies gaat delen.
Zo kan je bijvoorbeeld op een Facebook pagina al je blogs delen en berichten maken. Maar er zit natuurlijk wel een strategie achter. Zo wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen terug zien gaan naar je blog en dan het liefst de blogs waar je een aantal affiliate links hebt geplaatst.
Dat is de beste manier om een inkomen te verdienen met je blog. Maar het nadeel van actief te zijn op bijvoorbeeld een Facebook pagina is dat het bereik er onwijs laag mee is. Weinig mensen zullen de pagina zien, weinig mensen gaan je pagina ontdekken. De Facebookpagina is dan ook bedoeld om mee te adverteren.
Om een massaal bereik te krijgen moet je dus investeren. Zonde van je geld en zonde van je tijd. Daarom heb ik al mijn tijd en aandacht op een ander platform gericht. Mijn doel was altijd om meer bezoekers te krijgen. Dat is mij via Facebook en Instagram nooit goed gelukt.
Mijn favoriete platform
Mijn favoriete platform is dan ook tot op de dag van vandaag Pinterest. Op Pinterest verzamel je afbeeldingen voor grote aankopen, een verandering in huis of het samenstellen van je nieuwe babykamer of het organiseren van je bruiloft.
Mensen die gebruik maken van Pinterest zitten er met een bepaalde koopintentie. Dat is heel anders dan op andere platformen. Daar zitten gebruikers niet met een koopintentie. Daarnaast is Pinterest een visuele zoekmachine.
Groeien op Pinterest? Volg dit stappenplan om meer uit je profiel te halen.
Op het moment dat je iets deelt betekent dit niet dat je bericht na een paar uur niet meer zichtbaar is. Door een zoekterm in te vullen in de zoekbalk ga je de afbeelding weer terug zien. Een pin is dan ook 3,5 maand zichtbaar. Dat is ongelofelijk lang in vergelijking met andere platformen.

Hoe werkt dit dan precies?
Zoals je weet is Pinterest een visuele zoekmachine. Het draait om de afbeeldingen en de tekst. Op het moment dat je een blog schrijft wil je hier mee experimenteren.
Persoonlijk kies ik ervoor om één afbeelding in mijn blog te plaatsen en deze op een van mijn borden te delen. Maar dat is niet alles wat ik doe, ik maak voor elke blog nog vijf andere afbeeldingen.
Soms spreekt een tekst de doelgroep niet aan of is het net een andere afbeelding die meer de aandacht grijpt. Het is dus experimenteren en hoe vaker je dit doet hoe makkelijker het je afgaat om goede afbeeldingen te maken.
Waar maak ik mijn afbeeldingen mee?
Pinterest is mijn social media platform wat ik gebruik voor mijn blog. Voordat ik goede en professionele afbeeldingen kon maken heb ik lang geëxperimenteerd. In het begin weet je nog niet goed waar je op moet letten en hoe je dit zelf kan maken.
Maar hoe vaker je dit doet hoe eenvoudiger het je afgaat en je er ook je eigen merk mee kan branden. Canva is mijn favoriete gratis programma’s om mooie pins mee te maken.
Daarnaast gebruik ik een fotoprogramma omdat ik weet dat Pinterest het waardeert als de foto’s professioneel zijn, licht en een lifestyle setting bevatten. Nu heb ik altijd geleerd dat een Pinterest afbeelding geen gezicht hoort te bevatten maar de laatste tijd heb ik verschillende gemaakt met gezichten.
Deze doen het ook goed dus het is helemaal afhankelijk van de afbeelding en de tekst die je eroverheen plaats. En je moet ermee experimenteren om erachter te komen wat je publiek graag wil zien.

Als social media op dit moment niets oplevert voor je blog is het tijd om eens op zoek te gaan naar andere alternatieven. Misschien is het dan verstandig om je eigen email lijst te beginnen en je lezers op de hoogte te houden van nieuwe blogs maar je lezers ook een kijkje te geven achter de schermen.
Als je bezig bent met het ontwikkelen van je nieuwe e-book of cursus is het heel slim om je lezers alvast op te warmen en mee te nemen in het hele proces. Dat is een slim stukje marketing zodat als je er klaar voor bent er al mensen klaar zijn om een aankoop te doen.
Social media voor je blog inzetten is dan ook niet iets wat je moet doen. Je moet er een plan voor hebben, er moet een doel zijn en daarom moet je ook weten wat je gaat delen en voor wie je boodschap is bedoeld. Weet je dit nog niet dan is het inzetten van social media voor je blog tijdsverspilling. Dat wil je niet doen.
Mijn doel voor het inzetten van social media is altijd het krijgen van bezoekers naar mijn blog en het vergroten van mijn maillijst. Als een platform daar een bijdrage aan levert dan blijf ik het gebruiken.
Maar als dit niet doet waarvoor ik het inzet dan stop ik ermee. Zonder plan en strategie behaal je ook geen resultaten. Wil je ook je blog delen op sociale media? Neem dan deze 5 tips door om je blog te delen.
Mocht je er nu over nadenken om social media in te zetten voor je blog dan wil ik je alleen maar laten weten dat ik door Pinterest te gebruiken elke maand meer dan 20.000 bezoekers krijg naar mijn blog. Ja, dat lees je goed. Daarom ben ik er zo fan van en daarom zal ik er nooit meer mee stoppen.
Pinterest training
Als je dit nu leest en weet dat je iets moet veranderen dan is het tijd om Pinterest in te zetten. Om Pinterest goed te begrijpen moet je wat meer weten over de achtergrond van het platform en hoe je dit precies gebruikt.
Maar dat is nog niet alles, je moet precies weten hoe je een goede afbeelding maakt en wat de psychologie is van een goede pin. Er zit een theorie achter zodat je precies weet hoe je de perfecte pin maakt. Klaar om aan de slag te gaan? Neem dan de Pinterest avalanche cursus door.