fbpx
wat is storytelling

12 tips om een geweldig blog te publiceren

Het publiceren van een blog hoeft niet moeilijk te zijn. Misschien gaat het je wel heel makkelijk af om een blog te schrijven en online te plaatsen.

Doe je dit even tussendoor omdat je het al druk genoeg bent. Het runnen van je eigen bedrijf kost nu eenmaal tijd en energie, het bloggen komt daarom niet altijd uit. Maar wist je al dat het wel belangrijk is dat je over een aantal dingen nadenkt. Anders behaal je weinig resultaten met je blog. En dat is zonde van je tijd.

Om je zo goed mogelijk op weg te helpen deel ik in dit blog 10 tips waar je op moet letten. Besteed hier aandacht aan voordat je een blog op je website gaat publiceren. Denk erom dat het altijd belangrijk is om hier tijd en aandacht aan te besteden. Het is beter om elke dag tien minuten te schrijven dan op vrijdag middag om vier uur nog snel een blog te schrijven.

 

Waar zoekt je doelgroep naar?

Het is zonde als je ergens over schrijft waar je doelgroep niet naar zoekt. Google is een zoekmachine. Als je een blog schrijft kan dit natuurlijk altijd gaan over een persoonlijk verhaal, probeer er toch een zoekwoord in te verwerken waarvan je zeker weet dat je een antwoord geeft op een vraag.

Neem de tijd

Het is veel beter om elke dag tien minuten te schrijven en een keer per week rustig je blog door te lezen dan gehaast een blog schrijven. Misschien heb je wel eens een blog gelezen en lees je het een dag later nog eens door. Dan kom je er pas achter dat de zinnen niet lekker lezen of ontdek je kleine spelfouten. Om slordige fouten te voorkomen is het dus beter om er de tijd voor te nemen.

Maak een content plan

Niemand heeft inspiratie om elke dag weer een nieuw verhaal te verzinnen voor Facebook of instagram. Maak het niet te moeilijk voor jezelf en gebruik je blog als inspiratie. Ontwikkel meerder quotes uit je blog en maak hier afbeeldingen voor in Canva. Hierdoor kan je voor een week of maand je hele content maken. Wat je ook nog kan doen is een persoonlijke foto delen met een stukje uit je blog.

 

Kies een kanaal

Het is nodig dat je een of meerdere kanalen kiest om je blog te delen. Schrijf je B2B blogs dan kies je waarschijnlijk voor LinkedIn. Past een ander platform beter bij je gebruik dat dan. Vergeet ook niet je nieuwsbrief, hier kan je natuurlijk al je blogs delen. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en plan al je berichten in voor je sociale media en maak een automatische serie voor je mailtjes.

Zoekmachines

Bloggen doe je niet voor niets, het is essentieel dat de zoekmachines je blogs ook laten zien aan je doelgroep. Bekijk dus altijd welk zoekwoord geschikt is voor je blog en onderzoek of hier ook op wordt gezocht. Een hulpmiddel wat ik altijd gebruik is Google trends.

Maak een planning

Je tijd is kostbaar dus maak tijd om je blogs te schrijven en plan deze dan elke week in. Dit is voor mij ook nog steeds een aandachtspunt. Het werkt veel prettiger als je vooruit werkt. Op het moment dat ik mijn blogs vooruit plan en geen druk voel om weer een blog te schrijven gaat het allemaal veel makkelijker. Maak dus een middag of dag vrij in je agenda en schrijf je blogs voor de hele maand.

Bewerk je permalink

Dit is een aandachtspunt waar je misschien niet meer over nadenkt als je even snel een blog schrijft. Maar een korte permalink staat veel beter dan een hele langwerpige link. Verwerk in deze link altijd de zoekwoorden maar haal onnodige woorden weg. Onderstaande link is een voorbeeld van een geschikte link.

 annemiebleeker.nl/bloggen-op-een-creatieve-manier/

Gebruik interne linkjes

Wat bedoel ik dan met interne linkjes? Dit zijn linkjes naar andere blogs op mijn website. Dit maakt het voor lezers heel gemakkelijk om andere blogs te lezen die over eenzelfde onderwerp gaan. Voor Google is dit ook fijn omdat hierdoor gemeten wordt dat bezoekers langer op je website blijven. Dit is een van de onderdelen waardoor Google meet of je content relevant is voor bezoekers. Door de interne linkjes begrijpt Google ook beter waar je website over gaat.

Maak mensen nieuwsgierig

Je titel is essentieel voor je blog. De titel bepaald of mensen je blog lezen of niet. Daarom is het hard nodig dat je titel mensen nieuwsgierig maakt zodat ze erop klikken. Een van mijn inspiratiebronnen is buzzfeed. Soms heb je een blog geschreven en past de titel die je had bedacht niet meer bij je blog. Dit blog ben ik begonnen met de titel 10 tips voor het publiceren van je blog. Als ik geen tien tips kan verzinnen verander ik het in acht of ik verander het in een titel die meer nieuwsgierigheid opwekt.

 

 

De SEO titel

De meta omschrijving is de omschrijving die zichtbaar is in de zoekmachine. Als jij ergens op zoekt in Google komen er meerdere resultaten tevoorschijn. Deze omschrijving vul je eenvoudig in met de plugin Yoast SEO.

Afsluiting

Sluit altijd af met een sterke call to actio. Een actie die je lezer moet ondernemen. Voorbeelden hiervan zijn:

Download hier het gratis e-boek
Laat een reactie achter
Neem een kijkje in mijn nieuwste boek
Maak een gratis afspraak
Bekijk hier je persoonlijke cadeau

Bekijk de previeuw

Voordat je een blog publiceert wil je eerst kijken hoe je blog eruit ziet. Is het verhaal wat je schets duidelijk? Zijn je voorbeelden herkenbaar, is het makkelijk leesbaar. Worden de afbeeldingen goed weergegeven, is er genoeg witruimte en doen de linkjes het allemaal als je erop klikt. Door dit even na te gaan weet je zeker dat alles goed werkt. Publiceer vervolgens elke week je blog op dezelfde dag.

 

Laat een reactie achter