pitch schrijven

Hoe kan je een pitch schrijven die klanten en redacteuren verrast?

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Een pitch schrijven die klanten en redacteuren verrast.

pitch schrijven

Heb jij al verschillende soorten email geschreven maar heeft het nog niets opgeleverd? Een pitch schrijven doe je maar om één reden, je wil een blog schrijven voor een andere blogger, voor een tijdschrift, krant of voor een samenwerking met een bedrijf.

Misschien zie je andere bloggers dit met succes doen en hier goed voor betaald krijgen maar lukt het je maar niet om een reactie te krijgen als je een mail verstuurd. Wat doen zij dan anders en hoe kan jij dit ook doen?

Je zelfvertrouwen is ondertussen behoorlijk afgenomen doordat je telkens geen reactie krijgt of afwijzing na afwijzing ontvangt.

Ondertussen zit je met je handen in het haar omdat je maar niet genoeg lijkt te verdienen met je blog. Wat moet je nu doen om dit op te lossen? 

Leer hoe je een goede pitch kan schrijven helpt je blog inkomen te groeien

Niemand is gek op koude acquisitie. Een onbekende een bericht sturen om een samenwerking aan te gaan is nu eenmaal ongemakkelijk en tijdrovend. Maar als je het op de juiste manier doet kan het ook veel opleveren.

De bekende populaire blogs hoeven niet op zoek te gaan naar schrijvers. Ze kiezen uit een van de freelance schrijvers, bloggers, journalisten of copywriters die een goede pitch schrijven. 

Daarom wil je leren hoe jij ook een goede pitch kan schrijven. Met een aantal voorbeelden uit dit artikel weet je zeker dat jij dit ook kan doen zodat je met je volgende pitch geen afwijzing meer krijgt. 

Wat doen veel bloggers nu fout?

Als je nog niet veel succes hebt behaald met het sturen van een pitch is de kans groot dat je de volgende fouten hebt gemaakt. Begin je met het versturen van deze mailtjes? Maak deze fouten dan niet. 

pitch schrijven

Je achtergrond

Natuurlijk wil je wat vertellen over jezelf maar helaas zijn redacteuren en klanten niet geïnteresseerd in informatie over jou. Waar zijn ze wel in geïnteresseerd?

In wat jij kan betekenen voor hun bedrijf en of jij de beloftes waarmaakt. Het is dus beter om een korte omschrijving te geven van jezelf, maar doe dit in een of twee zinnen. 

Geef niet alle informatie

Het doel van het schrijven van je pitch is een ingang te krijgen om je idee uit te werken. Maar geef je idee niet weg.

Stel je voor dat je een artikel wil schrijven over het schrijven van een goede pitch deel dan een aantal onderdelen waar je wat over gaat schrijven maar vertel niet in details wat je precies gaat delen.

Deel altijd waarom jij de geschikte persoon bent om dit te doen en deel relevant werk van jezelf. 

Lange mails

Het is niet nodig om lange mailtjes te schrijven, de mensen die je benaderd zijn druk en hebben niet veel tijd om je mail door te lezen. Hou het daarom kort en bondig. 

Dezelfde pitch constant gebruiken

Het is niet de bedoeling om constant dezelfde boodschap te delen, elke klant is weer op zoek naar een andere boodschap, heeft een ander doel en daarom is het niet verstandig om een template te gebruiken zonder het te personaliseren. 

pitch schrijven

Wees betrouwbaar

Het is belangrijk dat je relevant werk deelt wat overeenkomt met de content die je gaat schrijven. Heb je nog geen ervaring? Dan kan je daar niet over liegen.

Wat je wel kan doen is zelf artikelen publiceren op je eigen website of op je LinkedIn profiel. Dit kan je dan als voorbeeld meesturen.

Bijlage meesturen

Misschien denk je daarmee behulpzaam te zijn maar dit werkt juist niet goed. Een van de nadelen van het meesturen van bijlagen is dat het als spam in de mailbox terecht kan komen, vooral als dit je eerste contact is met je potentiële klant.

Daarnaast is het beter om je boodschap in je mail te verwerken zodat er geen bijlage meer nodig is. 

Geen onderzoek doen

Voordat er een nieuw artikel gepubliceerd wordt op een website moet het wel voldoen aan bepaalde richtlijnen.

Als je niet zeker weet of je verhaal idee geschikt is voor de klant neem dan eerst een aantal artikelen door om te zien hoe dit is opgesteld en werk je idee dan verder uit. 

Hoe kan jij een goede pitch schrijven?

Doe je onderzoek om een goede pitch te schrijven

De eerste en belangrijkste stap is je onderzoek te doen. Zo moet je weten voor wie de artikelen zijn bedoeld, wie de doelgroep is, over welke onderwerpen er al is gepubliceerd en waar op dit moment de focus op ligt.

Heb je dit gedaan? Dan is het tijd om te kijken op sociale media, wat voor soort berichten worden gedeeld, wat is de toon in de berichten en over welke onderwerpen worden veel berichten gedeeld. 

Aan wie stuur je het bericht?

Het tweede aandachtspunt om je pitch te schrijven is te weten aan wie je het stuurt. Stuur nooit een mail naar een info email adres of begin het met geachte heer of mevrouw.

Nee, je moet een pitch altijd sturen naar een persoon van het bedrijf of een redacteur van het populaire blog. Heb je geen idee naar wie je dit moet versturen? Gebruik dan Hunter.

Kan je niet de informatie vinden waar je naar op zoek bent. Neem dan eens een kijkje op LinkedIn, hier vind je al snel wie je de juiste contactpersoon is. Door de juiste persoon aan te spreken vergroot je de kans dat je bericht ook daadwerkelijk wordt gelezen. 

De onderwerp regel

Denk goed na over je onderwerp regel, het moet eruit springen als mensen elke dag veel mails krijgen. Zo kan je ervoor kiezen om in je onderwerpregel iets neer te zetten als Blog idee: hoe schrijf je een goede pitch.

Of gebruik de naam van de persoon aan wie je mailt. Jan, hou jij je blog up to date? 7 tips om dit bij te houden. De onderwerpregel moet kort en bondig zijn en de aandacht trekken maar moet natuurlijk wel professioneel zijn. 

Aandacht trekken in het schrijven van je pitch

Nu je weet dat je mail geopend wordt moet je de aandacht vast blijven houden. In de inleiding geef je dan altijd een compliment over een laatste artikel wat je interessant vond.

Je kaart een probleem aan wat relevant is in de branche en geef aan hoe je met je idee een oplossing geeft voor het probleem of trek de aandacht met het stellen van een vraag. 

Vervolgens geef je kort en bondig aan dat je een artikel wil schrijven over een onderwerp wat interessant is voor de lezers. Schets het idee maar geef niet te veel details van de inhoud van het artikel. 

Wat zijn de voordelen voor de klant of redacteur?

Het is heel belangrijk dat je duidelijk maakt hoe het artikel de lezers van je klant gaat helpen en waarom dit een actueel onderwerp is. Geef bijvoorbeeld aan: Hoe zou het voor je zijn als ik meer verkeer naar je website kan halen en je conversies met 10% verhoog.

Of geef aan: Met dit artikel zal ik de connectie met andere ouders aangaan die op dit moment hun baan zijn verloren, en zoeken naar een manier om vanuit huis te werken.  

Geef aan waarom jij de ideale persoon bent

Nu je duidelijk hebt gemaakt wat je kan beteken en de klant helemaal in de ban van je verhaal is moet je duidelijk maken waarom jij de perfecte persoon bent om dit te doen. Hoe doe je dit dan? 

  • Deel je relevante ervaringen
  • Plaats linkjes naar relevante artikelen die je al hebt geschreven
  • Alles wat laat zien dat je verstand hebt van dit onderwerp
  • Je ervaring en passie voor deze niche

Heb je nog geen geplaatste artikelen? Maak je dan geen zorgen. Plaats je eigen artikelen op je website, LinkedIn of Medium.com. Als je kan laten zien dat je goed bent in schrijven en verstand hebt van je branche is dat al voldoende. 

Je contactgegevens

Maak het eenvoudig voor klanten en redacteuren om contact met je op te nemen. Plaats dan altijd je email adres en telefoonnummer in de mailtjes die je verstuurt. Deel ook relevante links naar sociale media als je hier veelvuldig gebruik van maakt. 

Voorbeelden van het schrijven van een goede pitch voor een blog artikel

Hallo [naam redacteur],

Ik ben een grote fan en lezer van je blog en las je laatste artikel over de blogtraining met veel plezier. Maar dit heeft me aan het denken gezet over de vele uitdagingen van het leren bloggen en het laten groeien van je blog. Met de vele informatie op het internet is het een uitdaging om de juiste dingen te doen. Ik heb een blog idee om een nieuwe invalshoek te geven over de blogtraining en de lezers te helpen die op dit moment vastlopen met hun blog. 

Hoe laat jij je blog inkomen groeien van €1000 naar €5000 per maand?

Naarmate je meer bezoekers krijgt moet je een plan opstellen om op verschillende manieren je blog inkomen te laten groeien. Maar als je geen idee hebt hoe je dat kan doen is het handig om een goed stappenplan te volgen zodat je zeker weet dat je iets gaat aanbieden aan de juiste lezers. Zo verspil je geen tijd en groeit je blog inkomen met hetzelfde aantal bezoekers.

Ik ben (naam), copywriter voor bloggers en bedrijven die blog trainen aanbieden (branche) en help bloggers om een inkomen op te bouwen met hun blog zodat ze meer vrijheid krijgen en werken waar en wanneer het uitkomt. (Resultaten)

De lezers zijn op zoek naar manieren om hun blog te groeien en het inkomen te laten toenemen. Nu zijn er al verschillende artikelen te lezen over het beginnen van een blog en het verdienen van €1000 per maand met je blog maar ontbreekt er nog een koppeling met de bloggers die willen doorgroeien. 

Wie ben ik: Ik ben (naam) ik ben copywriter met 3 jaar ervaring en een gepassioneerde blogger. Dit zijn mijn laatste artikelen: 

  • Artikel 1
  • Artikel 2
  • Artikel 3

Bedankt voor je tijd, ik hoop snel van je te horen. 

Heb je nog vragen neem dan contact met mij op.
(Email)
(website, sociale media)

Voorbeeld voor het schrijven van een pitch voor een nieuwe klant als freelance schrijver

Hallo [naam klant],

Als freelance schrijver ben ik een grote fan van uw bedrijf. Ik heb gezien dat u de productlijn heeft uitgebreid naar de consumentenmarkt. Van harte gefeliciteerd met deze stap. 

Dit viel mij op omdat ik interesse had in het kopen van (product) maar ik raakte enorm in de war door de technische informatie van de website. Het leek me dan ook een goed idee om een aantal casestudy’s te schrijven om te laten zien hoe je het product hoort te gebruiken. Zo zal je de minder technische lezers te informeren en de deze lezers stimuleren om een aankoop te doen. 

Ik heb al ervaring opgedaan met het schrijven van casestudy’s in deze branche.
Dit zijn de artikelen die ik al eerder heb geschreven: 

  • Artikel 1
  • Artikel 2
  • Artikel 3

Spreekt dit idee u aan neem dan even contact met mij op met onderstaande gegevens om de verdere details door te nemen. 

(Email + link website/ social media)

Een goede pitch schrijven is makkelijker dan je denkt

Nu weet je precies waar een goede pitch aan moet voldoen. Volg de stappen uit dit artikel en gebruik de voorbeelden als inspiratie bron.

Maak het altijd persoon en pas het aan per klant en redacteur. Een pitch schrijven is nu een stuk eenvoudiger om je weet wat je moet doen

Krijg continu klanten met je blog

Wil jij erachter komen hoe jij met je blog een continue klantenstroom op gang brengt?

Ik heb een strategie ontdekt waardoor je zonder moeilijk gedoe een passief inkomen verdien met je blog.

gratis ebook 1

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten