wat is storytelling

5 UX tips om je conversies te verhogen

Je website verbeteren om meer te verkopen

Een website opzetten waar voldoende verkeer naar toe gaat is een van de belangrijkste onderdelen van een goed lopend bedrijf. Maar met alleen verkeer kom je er natuurlijk niet. 

De bezoeker moet ook een aankoop doen. Een online winkel lijkt dan ook veel op een daadwerkelijke fysieke winkel. Je opent de winkel in een drukke stad en maakt het mogelijk voor het publiek om je winkel te bezoeken. 

De grootste uitdaging om meer te verkopen

Het is de bedoeling dat je bezoekers in actie komen. Stel je voor dat je bezoekers allemaal weer wegklikken en verder gaan met hun dag zonder een actie uit te voeren, dan heb je geen goedlopende
webshop.

Het is dus essentieel dat je bezoekers inspireert en motiveert om een stap te nemen in je sales funnel. Het is belangrijk dat je eerst ergens bij stilstaat.

De meeste ondernemers vergeten dit belangrijke onderdeel. Maak deze fout dus niet. Het gaat allemaal om de klantervaring.

Als ze op je webshop of landingspagina terecht komen zijn ze geïnteresseerd in je product of op zoek naar een oplossing voor een probleem. 

Om erachter te komen wat je bezoekers op je website doen kan je natuurlijk gebruik maken van een heatmap van Hotjar. Zo kom je erachter waar je bezoekers precies op klikken. 

De gebruikerservaring verbeteren gaat hier dan puur om het verbeteren van de ervaringen van de bezoekers. Doordat je deze ervaring verbeterd vergroot je de kans dat je meer verkoopt met je webshop.

meer verkopen met je webshop

Het design van je webshop

Als je al eens gebruikt hebt gemaakt van een heatmap weet je dat de bovenkant van je website het belangrijkste onderdeel is. 

Op de bovenkant van je pagina wordt het meest geklikt door je bezoekers. 
Bij het naar beneden scrollen verliezen je bezoekers de interesse en ondernemen ze minder actie. 

Volgens een studie van de Nielsen norman group krijgt een afbeelding bovenin je website zelf 102% meer aandacht dan een afbeelding onderin je website.

Maak het zo makkelijk mogelijk voor de bezoeker. Lang scrollen op een pagina is iets wat we niet meer doen. 

De informatie moet dan ook in een paar seconden duidelijk zijn in het bovenste
deel van je website. Nu is het niet de bedoeling om alle belangrijke informatie bovenin te plaatsen. 

Zorg dat het leesbaar blijft en het een prettige ervaring is voor de bezoeker. 
Het is wel goed om na te denken over de belangrijkste actie die een bezoeker moet nemen. Deze tekst plaats je boven je pagina met een duidelijke knop. 

Lettertypes

Dit is een belangrijk onderdeel van je webshop waar je aandacht aan moet besteden. Zijn je teksten wel leesbaar?

Teksten die kleine en grijs worden weergegeven zijn niet goed leesbaar. 
Hele lange stukken tekst ook niet. Probeer het altijd op te delen in kleine stukjes
en zorg voor veel witruimte.

Weet je niet goed of je teksten leesbaar zijn? De beste manier om hierachter te komen is iemand anders te vragen om je teksten door te nemen.

meer verkopen met je webshopje

Call to action om meer te verkopen

Dit zijn essentiële onderdelen waardoor je bezoekers actie ondernemen. 
Wist je al dat je de koppen altijd kan veranderen?

Stel je voor dat je een scrol heatmap en clickmat gebruikt en er achter
komt dat bezoekers meer naar beneden scrollen om verder te lezen. 
Dan is het heel slim om een extra knop toe te voegen op je pagina.  

Om erachter te komen wat je bezoekers doen moet je dus eerst informatie
verzamelen over het gedrag van je bezoekers. Daarna verbeter je de website
zodat je de bezoekers nog beter kan helpen.

Ben je bang dat het niet helemaal duidelijk is wat je verkoopt laat het dan zien. Maak een filmpje van je product of laat product foto’s zien waar je het gebruikt. 

Beelden

De manier waarop websites worden vormgegeven verandert voortdurend. Beelden ondersteunen je boodschap en brengen je verhaal tot leven.

Beelden zijn heel behulpzaam om je boodschap over te brengen. Als er beelden worden gebruikt die bewegen trekt dit de aandacht en zorgt het ervoor dat de bezoeker langer op de website blijft. 

Daarnaast verwacht de gebruiker ook bepaalde effecten te zien als ze ergens op klikken of een actie uitvoeren. Maak hier gebruik van door filmpjes te laten zien van je producten, draag je kleding, schenk thee uit je theekopje, laat de planten zien in je tuin. 

Het winkelmandje

Niets is zo frustrerend als een bezoeker die wel iets in zijn winkelmandje doet maar niet afrekent. Als dit veel gebeurt dan kan dit liggen aan het frustrerende afrekenproces.

Wil je zeker weten dat dit niet het geval is voor je webshop laat dan iemand een betaling uitvoeren en doorloop het betaalproces. 

Hoe kan je dit voorkomen:

Maak gebruik van meerdere knoppen op je website om af te rekenen. Geef aan dat je zorgvuldig omgaat met gegevens, laat keurmerken zien en veiligheidslogo’s om het vertrouwen te vergroten.

Maak duidelijk waar de bezoeker op moet klikken met opvallende knoppen en teksten. Zorg ervoor dat de bezoeker af kan rekenen zonder zich in te schrijven.

Meer verkopen met je webshop

Het krijgen van bezoekers is belangrijk  als je eigenaar bent van een webshop. Alleen bezoekers zijn niet voldoende, deze bezoekers moeten wel een actie ondernemen en een aankoop doen. 

Zorg ervoor dat je de bezoeker zo goed mogelijk helpt en geef hem een fijne ervaring op je website. 

Maak gebruik van de bovenkant van je website en zorg dat de knoppen op
de juiste plek staan.

Wil je ook een winstgevende webshop maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Volg dan deze online training en ontdek hoe ik 20.000 bezoekers krijg per maand. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *