fbpx

Meer verdienen met je webshop? 9 tips om meer geld te verdienen

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Meer verdienen met je webshop

Wil jij ook meer verdienen met je webshop? In dit blog geef ik je een aantal tips om meer geld te verdienen, en hoe je ervoor zorgt dat klanten naar je blijven terug komen.

Er komen steeds meer nieuwe webshop bij, elke dag starten wel een aantal enthousiaste ondernemers een eigen webshop.

De grote webwinkels zullen de komende jaren alleen maar meer groeien, dit maakt het voor de kleinere webshops een stuk moeilijker om de concurrentie de baas te zijn.

meer verdienen met je webshop

Gratis verzenden een goed idee?

Voor veel ondernemers met een webshop is dit een lastig probleem. Wil je meer verdienen met je webshop dan heb je een strategie nodig.

Denk je dat het beter is om je producten gratis te verzenden omdat de klant weer terugkomt voor een volgende aankoop?

Kies dan voor gratis verzending, doe dit alleen als het product voldoende oplevert als je dit gratis laat verzenden.

Het is een beter idee om een gratis verzending alleen maar aan te bieden boven een bepaald bedrag. Dan motiveer je de klant om nog wat extra’s in het winkelmandje te doen. 

Retourzendingen

Dit is een andere lastige opgave. Het moet zo makkelijk mogelijk zijn voor de klant om een bestelling terug te sturen.

Toch blijkt dat de retourtjes een grote kostenpost zijn voor veel ondernemers. Denk er dus goed over na hoe jij die kosten gaat dekken.

Laat je het kosteloos terugsturen als klantenservice, dan weet je dat jij uiteindelijk opdraait voor de kosten. Bekijk verschillende opties en overweeg wat het best in je budget past.

Verkopen van A merken

Misschien denk je dat een van de slimste manieren om meer te verdienen met je webshop het verkopen van A merken is.

Maar als de marge hierop flinterdun is dan hou je niet veel over onderaan de streep. Het is dan veel slimmer om de A merken alleen maar te verkopen door als affiliate te functioneren, of gebruik te maken van dropshipping.

Zo verdien je een commissie aan de aankoop, maar heb je geen kosten aan het verkopen van deze producten. 

Het is dan ook veel beter om B merken te verkopen van een goede kwaliteit, waar je echt wat mee verdient. 

meer verdienen met je webshop

Vergelijken van prijzen

Het voordeel van het internet is dat je veel informatie kan zien en vergelijken. Het nadeel voor ondernemers met een webshop is dat de prijzen vergeleken worden door de klant. 

Sites als kieskeurig en Google shopping geven een overzicht van verschillende producten en prijzen. Hoe kan je het nu winnen van grote andere bedrijven? 

Dat is onwijs moeilijk, als kleine webshop kan je de prijzen niet te laag maken om meer te verdienen met je webshop.

Een aantal dingen die je wel kan doen is unieke producten verkopen en een community opbouwen. Zorg dat je actief blogs schrijft voor je producten of onderwerpen in je branche.

Verkoop je kleding dan kan je over het thema fashion gaan bloggen. Verkoop je afslank producten dan blog je over voeding, sporten en een gezonde levensstijl. 

Klanten die steeds terugkeren

Er zijn weinig klanten die alleen maar bij dezelfde webshop een aankoop doen. Bij grote webshops zijn er natuurlijk veel klanten die hier regelmatig terugkeren.

Het grappige hiervan is dat het niet gaat om de webshop maar de klanten dit vooral doen omdat dat een betrouwbare webshop is. 

Als jij meer wil verdienen met je webshop is het goed om betrouwbaar te zijn, dit doe je door transparant te zijn over de levertijd, het retourbeleid en de klantenservice. En natuurlijk door de kwaliteit van je producten. 

Retargeting

Heb je wel eens gekeken naar een nieuwe jas bij een webshop. Je moest de deur uit en hebt niet afgerekend maar vervolgens zie je overal reclames voorbij komen van die jas. Dat is retargeting.

De bezoeker die heeft gegluurd in je assortiment maar niet heeft afgerekend krijgt een advertentie te zien.

Als beginnende ondernemer heb je natuurlijk geen budget voor advertenties maar als je meer gaat verdienen met je webshop is dit een slimme manier om de juiste bezoekers te overtuigen van een aankoop. 

Voordat je een advertentie opzet is het goed om Google analytics in te duiken. Wanneer zijn er veel bezoekers in je webshop, wat zijn de dagen of de momenten dat het heel druk is? 

Misschien is dit afhankelijk van een seizoen, hangt dit juist af van een bepaalde dag of is het piekmoment aan het einde van de maand.

Een retargeting campagne is bedoeld voor Facebook of Google shopping, op deze plaatsen zien je bezoekers nu je advertentie. Laat deze advertentie dan ingaan net voordat je piekmoment ingaat.

Dit is het moment dat deze bezoekers nadenken over een aankoop. In deze fase wil je een leuke actie weggeven waar ze wel gebruik van moeten maken. 

meer verdienen met je webshop

Uniek zijn

Doe het eens op een andere manier en zorg ervoor dat je opvalt. Doe dit door een handgeschreven briefje bij je bestelling te plaatsen, of stuur de klant eens een berichtje in plaats van een onpersoonlijk mailtje. 

Dit zijn de kleine dingen die je klanten onthouden en die je anders maken dan de meeste webshops. 

Maak het afrekenen makkelijk

Zijn er veel bezoekers die iets in het winkelmandje plaatsen maar niet afrekenen? Dan is het goed om even naar je afreken omgeving te kijken. 

Bij veel webshops is hier nog veel verbetering nodig. Bij het afrekenen moet je bijvoorbeeld verplicht een account aanmaken, de prijs is opeens een stuk hoger door onverwachte kosten of het is niet duidelijk hoe lang de levering precies is. 

Stap dus even in de huid van je klanten en doorloop het aankoopproces eens als klant. Wat je natuurlijk ook kan doen is vrienden of familie vragen om een aankoop te doen en duidelijk te vertellen of er iets is wat ze niet prettig vinden. 

Meer verdienen met je webshop nog niet zo simpel

Er zijn verschillende manieren om meer te verdienen met je webshop. Natuurlijk verandert de markt continu, de consument verwacht steeds meer service en een snellere levering van je producten.

Het is goed om je eigen aankoopproces regelmatig te doorlopen en frustraties zo veel mogelijk te voorkomen. 

Ga actief aan de slag met bezoekers die de aankoop niet hebben afgerekend en maak gebruik van een retargeting campagne. Welke tip gebruik jij al?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *