fbpx
webshop voorbereiden voor feestdagen

Marketing – 3 kritieke fouten die online bedrijven maken.

3 fouten die online bedrijven maken.

Ben jij verantwoordelijk voor de marketing? Je hebt een geweldig product wat je op de markt brengt. Je werkt samen met een veelzijdig team en je website is helemaal ingericht voor je specifieke doelgroep.

Er is helaas één groot probleem. Je hebt verschillende manier geprobeerd om aan je zichtbaarheid te werken maar deze marketing heeft je niet de gewenste resultaten opgeleverd. Je hebt het gevoel dat je vast zit en je weet niet helemaal hoe je nu verder komt.

Na het lezen van dit stuk breng je de motor weer op gang en weet je precies wat je nu moet doen. Gebruik voortaan de juiste manier van marketing om je ideale doelgroep wel aan te trekken.

Grootste marketingblunders van online bedrijven

Maak de volgende marketing fouten niet!

1. Wees geen spammer op sociale media

Veel E-commerce bedrijven gebruiken sociale media niet op de juiste manier.
Verplaats je eens in de schoenen van je doelgroep, waarom zit hij op sociale media? Is het om reclame en advertenties te bekijken of zit je doelgroep met een andere reden op sociale media?

Wat vind je er van als jij de hele dag reclame ontvangt van een bedrijf? 
De kans is groot dat je dit bedrijf niet meer wilt volgen. Je doelgroep doet hetzelfde, die maakt zich los van je bedrijf als je alleen maar berichten plaats over je producten of diensten.

Wat willen mensen dan wel? 

Wat willen mensen dan wel? Ze willen een relatie opbouwen met merken waarin ze zich herkennen. Een voorbeeld van een merk is Lush. Hieronder bekijken we de Instagram feed van dit merk.

E-commerce marketingsfouten

Dit merk verkoopt cosmetische verzorgingsproducten. Maar dat is niet het enige wat dit bedrijf doet. Lush wil er namelijk voor zorgen dat cosmetische verzorgingsproducten op diervriendelijke manier worden geproduceerd.  

Op hun Instagram feed staan er natuurlijk foto’s van de bruisballen, van de gezichtsmaskers maar ook veel foto’s van dieren.  Waarom gebruiken ze nu foto’s van dieren? Dit merk heeft dus een grote passie voor dieren, door het plaatsen van deze schattige afbeeldingen betrekken ze de ideale klanten op een hele eenvoudige manier bij hun merk.

De dierenplaatjes worden niet gedeeld om producten te verkopen maar laten heel duidelijk zien waar dit merk voor staat. Dit zorgt voor een sterk merk met een hele duidelijke boodschap. Op de lange termijn gaat deze boodschap Lush helpen om de juiste klanten aan te trekken.

De ideale doelgroep herkent zich namelijk in de boodschap van het merk.
Dus als je de volgende keer berichten gaat plaatsen op sociale media denk er dan eens goed over na wat voor berichten je kunt plaatsen.

Hoe kan je de doelgroep verassen en duidelijk laten zien waar je merk voor staat?
Doe dit op een laagdrempelige manier waardoor je merk sterk overkomt en je doelgroep zich verbonden voelt met je merk.

2. Verzamel vanaf vandaag emailadressen

Als je nog geen email adressen opneemt op dit moment dan raad ik je aan om hier zo snel mogelijk mee te beginnen.

Dit is een krachtige manier van marketing omdat 91% van de mensen dagelijks hun email checkt. Dit is dan ook de ultieme manier om contact te onderhouden met je doelgroep. 

De beste marketing om je doelgroep te bereiken

Uit onderzoeken is zelfs gebleken dat email veel effectiever is dan facebook en twitter. Daarom is het ook hard nodig dat je hier veel aandacht aan besteedt.

Wat voor mailtjes kan je dan sturen?

  • Deel kortingsacties met je doelgroep. Is er een bepaalde actie of een uitverkoop breng je maillijst hier dan van op de hoogte.
  • Is er een nieuw product op de markt of ben je bezig met de ontwikkeling van een evenement breng je maillijst hier dan van op de hoogte.
  • Wil je het helemaal goed aanpakken stuur dan een mailtje naar klanten die nog iets in het winkelwagentje hebben staan maar nog niet hebben afgerekend.

Voordat mensen zich inschrijven voor een maillijst is het nodig dat je iets waardevols aan biedt in ruil voor het email adres. Wat je dan kunt aanbieden is bijvoorbeeld een gratis e-book met tips.

3. Beschrijf je producten op een beeldende manier

Een goede product omschrijving bepaalt voor een groot deel of je doelgroep wat bij je gaat kopen. Het verhaal in de omschrijving bepaald namelijk of jij je ideale klant kunt overtuigen.

Een goede product omschrijven voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • De beleving staat centraal

Gebruik beeldende woorden als zijdezachte kussens of bloemenrijke geuren.

  • Overtuig de lezer

Vertel je lezers dat ze goede kwaliteit kunnen verwachten als ze bij je klant worden, en deel wat het je lezers oplevert om bij je te kopen.

  • Gemakkelijk te lezen

Veel lezers hebben geen tijd om een hele tekst te lezen, daarom scannen ze een tekst voor de belangrijkste punten. Maak het voor deze lezers dan ook scanbaar.

Nu weet je welke fouten je voortaan moet voorkomen om je e-commerce bedrijf te laten groeien. Wil je dat je ik je help met het opzetten van een winstgevende webshop? 

Download het e-boek gratis

* indicates required

Vink onderstaande vakje aan om de blogtips te ontvangen.

Je kan je op elk moment weer uitschrijven als je niets meer wil ontvangen.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Winstgevende webshop formule

Laat een reactie achter