Dit blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.
De juiste marketing strategie
Ben je op zoek naar een goede marketing strategie voor je online bedrijf?
Elke online ondernemer wil een aantal dingen.
Opvallen en bekend worden onder de juiste doelgroep.
Dat is natuurlijk niet alles.
Want vanuit die bekendheid wil je nieuwe klanten krijgen.
Jij wil je klanten helpen om geweldige resultaten te krijgen.
Zodat ze dit weer delen met iedereen in hun omgeving.
Op deze manier krijg je weer nieuwe klanten door je huidige klanten.
Dit sneeuwbaleffect wil elke ondernemer bereiken.
Maar waar begin je dan?
Bij een goed en helder doordachte marketing strategie.

Wat is een goede marketing strategie?
Een goede marketing strategie is een plan dat je opstelt voor je bedrijf.
In dit plan beschrijf je wie je bent en waar je voor staat.
Je bepaalt wie je gaat helpen met je product of dienst en je bedenkt hoe je deze mensen gaat bereiken.
Een succesvol bedrijf heeft natuurlijk wel betalende klanten nodig.
Als jij precies weet wat je moet doen om de juiste klanten te bereiken hoef je alleen maar deze marketing strategie te volgen.
Waarom heeft elke online ondernemer dit nodig?
Er zijn veel ondernemers die een beetje aanrommelen.
Ze weten dat ze meer klanten willen helpen maar zitten met hun handen in het haar.
Ze hebben geen idee hoe ze die klanten gaan vinden.
Daarom doen ze van alles en nog wat.
Dit helpt helaas niet.
Als je geen helder plan hebt opgesteld focus je juist niet op de juiste dingen.
Dit wil jij juist voorkomen.
Het opstellen van een marketing strategie
Als jij snellere en betere resultaten wil verkrijgen met je bedrijf is het nodig dat je het anders doet dan anderen.
Maak een helder en duidelijke marketing strategie zodat je precies weet waar jij je op moet focussen.
Wie wil je helpen?
Voordat je iets de wereld in slingert moet je weten wie je wil helpen.
Door heel duidelijk vast te stellen voor jezelf en je team met wie je wil werken sluit je ook mensen uit.
Dat is juist goed.
Jij wil je boodschap zo schaven zodat het de juiste persoon prikkelt.
Dan voelt hij dan hij wel actie moet ondernemen.
Waar wil je om bekend staan?
Een ander onderdeel van je marketing plan is dat je moet weten waar je om bekend wil staan.
Denk dan aan vier of vijf onderwerpen die belangrijk zijn in je bedrijf.
Zo zijn bloggen, online geld verdienen, eigen producten verkopen en affiliate marketing onderdelen van mijn strategie.
Bedenk dus eens goed waar jij om bekend wil staan.
Wat is het probleem van je doelgroep
Elke doelgroep heeft een vervelend probleem.
Mijn doelgroep vindt het maar lastig om te bloggen.
Geld verdienen met een blog is helemaal een grote uitdaging.
In mijn blogs en marketing ga ik op deze uitdagingen in.
Daar help ik mijn doelgroep mee.
Jij moet dus goed nadenken over de uitdagingen van jouw doelgroep.
Wat is je oplossing
Als je weet welke problemen je gaat behandelen is het ook tijd om een oplossing aan te bieden.
Je product of dienst is namelijk altijd een oplossing voor een probleem.
In je blogs en andere content ga je altijd in op zowel de problemen als de oplossing.
Hoe ga jij je doelgroep bereiken?
Nu je begrijpt welke onderdelen belangrijk zijn in je strategie is het nodig dat je een aantal praktische zaken op papier zet.
Sta er eens bij stil hoe jij je doelgroep bereikt.
Ga je blogs schrijven zodat je elke maand duizenden bezoekers naar je website krijgt?
Ga je focussen op sociale media of heb je een ander kanaal waar je doelgroep actief is?
Wat is het doel van je marketing
Als je een keuze hebt gemaakt voor een platform is het essentieel dat je een doelstelling bepaald.
Een doelstelling kan zijn dat je 1000 extra volgers wil krijgen.
Ook kun je focussen op het verhogen van je bereik of het krijgen van klanten.
Als je een doelstelling hebt bepaald kun je het ook meten na een paar maanden.
Hoe doen andere bedrijven dit?
Ga niet zomaar in het wilde weg wat doen.
Kijk eerst eens naar andere bedrijven.
Onderzoek welke kanalen zij inzetten, op wie zij zich focussen en wat hun boodschap is.
Zijn er thema’s die overeenkomen met jou bedrijf kijk dan eens wat je van anderen kunt leren.
Focus je op een of meerdere online kanalen
De meeste online ondernemers hebben heel sterk het gevoel dat ze overal actief moeten zijn.
Dat is niet vol te houden en helpt je ook niet verder.
Het is juist veel slimmer om je te focussen op een of twee kanalen.
Ga niet alles doen omdat je denkt dat dit moet.
Maak een plan en voer het uit
Als je alles op papier hebt gezet weet je precies wat je gaat doen.
Je plan is opgesteld en nu is het alleen nog een kwestie van uitvoeren.
Evalueer wat de resultaten zijn
Na een paar maanden is het nodig dat je gaat kijken naar je resultaten.
Heb je de doelstelling behaald of is het niet gelukt?
Bedenk dan ook meteen wat je daarvan kunt leren en wat je vervolgens moet veranderen.
Nu heb je een goed en helder plan
Met een goed en helder plan is het makkelijk om je marketing strategie vervolgens uit te voeren.
Een plan is nooit in steen gegoten.
Het is altijd mogelijk om het op een later moment nog aan te passen.
Maar met een helder plan weet je wel waar jij je op mag focussen.
Dat helpt je om de juiste keuzes te maken.

Heb je meer hulp nodig om van je blog een online winstgevend bedrijf te maken?
Dan help ik je graag verder in de blog like a boss coaching.