lezers langer op blog

Hoe blijven je lezers langer op je blog? + waarom dit belangrijk is!

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Zo zorg je ervoor dat lezers langer op je blog blijven

lezers langer op blog

Als je veel tijd en energie steekt in het schrijven van je blogs wil je natuurlijk wel dat er bezoekers naar je blog komen. Maar het tweede aandachtspunt is dat je lezers langer op je blog blijven rondhangen dan een paar seconden.

Heb je geen idee waarom dit belangrijk is? Dan staan we er even bij stil dat jij met je blog een antwoord geeft op de vragen van je lezers. Als jij waardevolle en relevante blogs schrijft geef je de lezer een goede gebruikerservaring.

Doordat je een waardevol blog schrijft brengt je lezer een tijd door op je blog. Hoe langer deze tijd is hoe beter Google je blog waardeert. Hoe zorg je er nu voor dat je lezers langer op je blog blijven? Daar ga ik je nu een antwoord op geven. 

Voorkom dat lezers wegklikken

Het is heel normaal dat je blog lezers na het lezen van je blog weer wegklikken. Maar het is niet normaal dat dit al na drie seconden is om je maar een voorbeeld te geven.

Als jij goede blogs schrijft met een logisch verhaal en echt antwoord geeft op de vragen van je lezers ga je zien dat je lezers het hele blog doornemen.

Dat geeft je weer een goede score van Google. Google is niet alleen een zoekmachine waar we dagelijks informatie uit halen, het is ook een platform wat de gebruiker een prettige ervaring wil geven.

Als de gebruikers van Google tevreden zijn over de resultaten komen ze terug om meer te zoeken.

Daarom hecht Google er veel waarde aan dat er alleen maar content tevoorschijn komt op de resultaatpagina die goed is en een goed antwoord geven op de zoekopdrachten. 

Dwell Time

Een van de dingen waar Google je op beoordeelt is hoelang een bezoeker op je website blijft rondhangen. De score die je hiervoor krijgt noemen we de dwell time.

Als jij een hoge score krijgt betekent dit dat je bezoekers snel wegklikken. Nu is dit percentage bij blogs redelijk hoog, denk aan 60 tot 70%.

Het is ook niet zo gek omdat je lezers na het lezen van je blog weer verder gaan met wat ze aan het doen waren.

Er zijn echter wel een paar manieren om je lezers langer op je blog te laten scrollen. Klaar om aan de slag te gaan? 

lezers langer op blog

Hoe zorg je ervoor dat lezers langer op je blog rondhangen?

De eerste manier is meteen ook de beste manier om je interne SEO te verbeteren. Doordat je in al je blogs terug linkt naar eerdere blogs zorg je ervoor dat je lezers laat doorklikken naar andere blogs.

Hoe meer blogs ze lezen hoe meer tijd ze doorbrengen op je website. Dat ziet Google als een pluspunt.

Doordat jij waardevolle blogs schrijft blijven je lezers immers langer op je blog hangen. 

Hoe werkt dit precies?

Op het moment dat je een blog schrijft verplaats jij je altijd in je ideale lezer. Dit is voor mij de beginnende blogger die nog niet alles weet van bloggen, marketing en hoe je van je blog een succes maakt.

Daarom benoem ik verschillende onderwerpen die hiermee te maken hebben maar ga ik er niet in detail op in.

Zo heb ik in dit stuk het woord SEO benoemd maar ga ik er niet op in wat dit precies is. Wat doe ik nu wel om de lezer duidelijk te maken wat ik precies bedoel met SEO?

Ik gebruik dan een interne link naar een eerder geschreven artikel. Zo maak ik van mijn blog een logisch geheel.

Door alle blogs weer aan elkaar te koppelen help ik mijn lezers om meer te begrijpen van het bloggen. Daarnaast is dit goed voor mijn website. 

lezers langer op blog

Wanneer moet ik intern linken?

Persoonlijk vind ik dat je blogs dus altijd op elkaar moeten aansluiten. Zo kies ik er altijd voor om meerdere blogs over een onderwerp te schrijven maar dan vanuit verschillende invalshoeken.

Om je een voorbeeld te geven heb ik de volgende blogs geschreven. Ze gaan allemaal over SEO maar sluiten goed op elkaar aan. 

Vergeet je oude blogs niet

Veel bloggers vergeten dit te doen maar het is goed om te begrijpen dat hoe meer interne links er naar een blog gaan hoe beter dit is voor je website.

Wat ik dus regelmatig doe is even teruggaan naar oudere blogs en hier weer mijn nieuwe blogs in verwerken. Zo blijf je constant werken aan het verbeteren van je website. 

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een aantal monster blogs te schrijven (extreem waardevolle lange blogs) die je steeds meer aanvult om je nieuwste blogs hierin te verwerken.  

Schrijf lange en waardevolle blogs

Een andere tip die ik je kan geven om lezers langer op je blog te houden is langere blogs te schrijven.

Schrijf geen lange blogs om maar aan een bepaald aantal woorden te komen maar maak er echt een waardevol stuk van.

Zo geef je in je blogs antwoord op de vragen van je lezers en probeer je zoveel mogelijk informatie te geven om de andere te helpen.

Daarnaast is het altijd slim om je blogs aan te vullen met video’s, infographics en waardevolle afbeeldingen waar je lezer echt wat aan heeft.

Steek dus echt even wat tijd en energie in het schrijven van je blogs. 

Als lezers langer op je blog blijven waardeert Google dit!

Een van de criteria waar Google naar kijkt om je website te scoren is de tijd die je lezers doorbrengen op je website.

Daarom wil je ervoor zorgen dat je lezers langer op je blog blijven rondhangen. De beste manier om dit te doen is door een geheel te maken van al je blogs en logischerwijs met elkaar te verbinden.

Kies er dan altijd voor om relevante onderwerpen naar elkaar door te linken. 

Krijg continu klanten met je blog!

Door mijn eigen blog ervaring heb ik een strategie ontdekt waardoor ik zonder moeilijk gedoe klanten krijg via mijn blog.

Om je te helpen dit ook te doen heb ik de training blog like a boss gemaakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten