interne link optimaliseren

Interne link optimaliseren: Stappenplan voor het verbeteren van je blog!

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Interne link optimaliseren

interne link optimaliseren

De kans is groot dat je er al eerder van gehoord hebt. Een interne link, maar wat is het nu precies en hoe kan deze optimaliseren?

Om je er meer over te vertellen is het goed om te begrijpen dat jij je blog als een soort boek kunt zien. Een boek bestaat uit meerdere hoofdstukken en heeft een logische structuur.

Zo volgt het tweede hoofdstuk na het eerste hoofdstuk. Heel logisch natuurlijk. Maar met je blog is dit niet anders. Als je eerst een blog schrijft over wat is een blog, en je een week later een blog schrijft over hoe schreef je een eerste blog dan zijn deze twee een logisch vervolg op elkaar.

Voor je lezer is het fijn om deze twee blogs aan elkaar te verbinden. Dit doe je door interne links te gebruiken en deze zo goed mogelijk te optimaliseren. 

Wat is een interne link?

Een interne link is een link naar een ander blog bericht of een pagina op dezelfde website. Het is een ander deel van dezelfde website, je gebruikt een interne link als het de lezer meer informatie geeft waar hij op dat moment naar op zoek is.

Zo is het gebruiken van interne links een manier om verschillende blogs of pagina’s met elkaar te verbinden die elkaar opvolgen.

Door in je blogs gebruik te maken van interne links verbeter de interne SEO structuur van je website.

Door aan bepaalde blogberichten steeds meer interne links toe te voegen zal het bericht steeds hoger verschijnen in de zoekmachines.

Om dit voor elkaar te krijgen moeten je blogs natuurlijk altijd waardevol en relevant zijn. Daarnaast moet de techniek van je website ook op orde zijn.  

Waarom gebruik je interne links?

Om je lezer verder te helpen wil jij het makkelijk maken om verschillende blogs over hetzelfde onderwerp door te nemen.

Zo is het mogelijk dat je in een artikel over interne links doorverwijst naar een eerder artikel over interne links.

Dit is fijn voor je lezer om meer over het onderwerp te lezen, het is een makkelijke manier om door te klikken zodat de lezer niet hoeft te zoeken naar meer informatie.

Maar daarnaast is het ook goed voor de interne sitestructuur van je website. Hoe meer interne linkjes naar een bericht of pagina gaan, hoe waardevoller deze is.

Op het moment dat je lezers doorklikken en een bepaalde tijd doorbrengen op de pagina of het bericht zal Google dit waarderen en komt je bericht steeds hoger in Google terecht. 

interne link optimaliseren

Belangrijkste pagina’s 

Bepaal dus eerst wat de belangrijkste pagina’s zijn van je website. Misschien is dit de pagina waar jij lezers laat inschrijven voor een nieuwsbrief of is dit een verkoop pagina voor je product.

Denk er vervolgens over na hoe je er met je blogs voor kunt zorgen dat je lezers doorverwijst naar je belangrijkste pagina’s.

Misschien kan je een opvallende call to action box plaatsen onder je berichten. Dat is iets wat ik zelf altijd doe.

Een andere manier is om in je berichten interne links te plaatsen die naar de belangrijkste pagina’s gaan.

Het is natuurlijk ook mogelijk om gebruik te maken van opvallende knoppen met een tekst die de aandacht trekt. 

Relevante links plaatsen

Denk nu niet dat je als een gek allemaal linkjes moet plaatsen in je tekst zonder er even bij stil te staan wat de bedoeling is.

Je wilt er namelijk voor zorgen dat je interne links gaat optimaliseren zodat het een logische verwijzing is in de tekst.

Wat ik hiermee bedoel is dat als je in je blog een onderwerp beschrijft waarvan je weet dat je er al eerder over hebt geschreven je daar een interne link plaatst.

Als ik het in mijn blog heb over hoger scoren in Google dan kan ik hier een interne link voor plaatsen.

Over dit onderwerp heb ik namelijk al een blog geschreven, de titel van dit blog is Hoger scoren in Google. Daarom kan ik met deze woorden een link plaatsen naar dit artikel.

Zo geef ik de lezer de mogelijkheid om hier meer over te lezen. Maar er dus altijd een logische tekstlink van zodat de lezer begrijpt waar hij op klikt. 

Hou het leesbaar

Zoals bij alles wat je doet voor je blog moet je niet vergeten voor wie je schrijft. Natuurlijk hou je Google en je SEO positie altijd in gedachte maar je schrijft natuurlijk altijd voor je lezers.

Om goede blogs te schrijven voor je lezers moet je het wel leesbaar houden, het moet fijn zijn om door te nemen en moet niet te spammerig overkomen.

Als jij je tekst vol gooit met linkjes dan ziet het er spammerig uit. Net als dat je het zoekwoord een aantal keer in je tekst laat terugkomen maar niet extreem veel.

Dat noemen we keyword stuffing en dan is je tekst niet meer leesbaar. Voorkom dat altijd. Mijn regel is dan altijd om niet meer dan vijf tot zes linkjes te plaatsen in een tekst. 

interne link optimaliseren

Hoe kan jij een interne link optimaliseren?

Het is goed om eens door je interne linkjes te lopen om te zien of je dingen moet wijzigen. Mijn advies is altijd om de URL van je berichten of pagina’s niet meer te veranderen.

Doe je dit wel dan werken de interne linkjes die je hebt geplaatst in je artikelen niet meer en zal je alles handmatig weer moeten aanpassen.

Een vervelend klusje waar niemand gelukkig van wordt. De beste manier om je interne link te optimaliseren is er regelmatig doorheen te gaan.

Zo is het handig om een keer in de zoveel tijd eens door oudere blogs te gaan en te verwijzen naar je nieuwste blogs als ze over hetzelfde onderwerp gaan.

Ook is het mogelijk dat je interne linkjes moet veranderen omdat deze niet meer relevant zijn. Stel je voor dat je een blog hebt geschreven over bloggen in 2020 en daarnaar doorverwijst dan wil je natuurlijk in 2021 doorverwijzen naar het nieuwste artikel.

Het optimaliseren van je interne link structuur is een klusje wat je regelmatig moet bijwerken. 

De beste manier om een interne link te optimaliseren

Nu je weet hoe belangrijk het is om van je blog een logisch geheel te maken begrijp je hoe belangrijk het gebruiken van een interne link is en dat je deze moet optimaliseren van tijd tot tijd.

Als je ervoor zorgt dat je blog een goede interne linkstructuur bezit zullen je lezers je dankbaar zijn en Google zal je er ook enorm om waarderen. 

Krijg continu klanten met je blog!

Door mijn eigen blog ervaring heb ik een strategie ontdekt waardoor ik zonder moeilijk gedoe klanten krijg via mijn blog.

Om je te helpen dit ook te doen heb ik de training blog like a boss gemaakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten