fbpx
webshop voorbereiden voor feestdagen

Het geheim van een product beschrijving van één zin

Een goede product beschrijving

Als eigenaar van een webshop weet je hoe belangrijk de
product beschrijving is. De productbeschrijving moet het product verkopen. Dit kan door een krachtig verhaal of door een beeld te schetsen over waarom dit product zo goed is. 

Vind je het lastig om een goede productbeschrijving samen te stellen?   Zit je met je handen in het haar om dit goed en duidelijk over te brengen? 

Lees dan snel verder en kom erachter hoe je een sterke product beschrijving schrijft in één zin.

Wat doet je product?

Voordat je een product kan verkopen is het nodig dat je een krachtige elevator pitch voorbereidt. Stel je voor dat je een halve minuut in een lift staat met een directeur van een groot bedrijf.

Dit is je kans om je product te verkopen. Wat vertel je dan?
Kruip altijd in de behoefte van je klanten, wat gaat je product de klant
opleveren. Wat voor resultaten gaan ze hiermee bereiken en welk probleem los je op.

Geef antwoord op de vraag: waarom heb ik dit nodig. Geef je
antwoord op deze vragen in je productbeschrijving dan deel je een krachtige boodschap.

product beschrijvingen van een zin

Hoe beschrijven je klanten je product?

De kans is groot dat je klanten regelmatig over de vloer komen bij vrienden. Stel je voor dat je een zalf verkoopt om droge handen te verzorgen. 

Je klanten zijn in gesprek over de winter en de kwaaltjes die hiermee gepaard gaan. Op een gegeven moment gaat het over droge handen.  Dan noemen je klanten je product op. 

Dit noemen we dan ook wel mond op mond reclame.

  • Je klanten zijn tevreden over je product en hebben de naam van je product onthouden. Daarbij vertelt je klant kort en krachtig waarom dit product helpt bij dit probleem.
  • Een van je klanten laat zijn handen zien of verteld een verhaal over je product.
  • Je klant verteld zijn vrienden dan enthousiast over wat je product precies doet en waarom iemand het ook moet gebruiken. Klanten gebruiken hier niet meer dan één zin voor.
  • Komt deze zin perfect overeen met het oplossen van droge handen dan is dat een geweldige manier van reclame. 

Sommige zinnen zijn dan ook briljant en beschrijven een product op
een manier dat je in de verleiding komt om het ook te kopen.              Terwijl andere zinnen helemaal niet goed overkomen.

Om erachter te komen wat er nodig is voor een goede productzin
heb ik gekeken naar hoe bedrijven producten presenteren voordat deze bekend zijn bij het grote publiek.

Bekende producten hebben maar één functie

Om het zo makkelijk mogelijk te maken om je product te verkopen is het fijn als dit in een enkele zin kan overbrengen.

Als jij kort en bondig kan overbrengen wat je product doet en
waarom dit iemand helpt om zijn probleem op te lossen weet je zeker dat je klanten dit ook zo overbrengen.

product beschrijvingen van een zin

Facebook

Mark Zuckenberg (oprichter van Facebook) beschrijft Facebook als
een app waarbij je bij het intypen van iemands naam ontzettend veel informatie kan vinden.

Mark beschrijft hiermee een van de vele functies van Facebook. Het
bekijken van het profiel van je vrienden of andere mensen in je
omgeving.

Hij beschrijft het niet als een sociaal netwerk of een manier om
verbinding met elkaar te maken. Hij geeft een eenvoudige en praktische
beschrijving van Facebook.

Uber

Travis Kalanick (oprichter van Uber) beschrijft Uber als een
mobiel app waarbij je op een knop drukt en er binnen vijf minuten een Mercedes komt om je naar je eindbestemming te brengen.

Travis gebruikt geen woorden als platform om zijn product te
beschrijven. In plaats daarvan maakt hij het heel visueel, levendig en
eenvoudig om te begrijpen wat je precies met zijn app kan doen.  

Zijn gebruik maakt het oorzaak-gevolg principe ook heel
duidelijk. Als je op de knop drukt komt er een Mercedes je ophalen.     

Deze beschrijving is zo eenvoudig dat iedereen dit principe kan onthouden.

Door de functie van je product op deze eenvoudige manier over te brengen kan iedereen dit onthouden en navertellen.

product beschrijvingen van een zin

Je eigen zin samenstellen

Het samenstellen van deze zin is een van de belangrijkste beslissingen die een ondernemer moet maken. 

Het bedenken van deze zin is belangrijk om de resultaten en voordelen van je product op de juiste manier naar buiten te brengen.

Ga hier dan ook zo snel mogelijk mee aan de slag. Bedenk een aantal zinnen en test deze uit.

De zin samenstellen

Heb je een aantal zinnen opgeschreven en weet je nu precies hoe jij dit ook kort en bondig kan overbrengen? Dat is de boodschap die je in je marketing gaat terugbrengen.

Gebruik het als slogal op je website en als boodschap op je 
visitekaartje. Denk ook eens out of the box. Gebruik je slogal op je facturen, pakbonnen en productverpakkingen.

Deze zin is de belangrijkste zin die je klanten moeten onthouden.
Zorg er dus voor dat ze je naam en boodschap onthouden. Dan maken je klanten goede mond op mond reclame voor je.

Een product beschrijving is een van de belangrijkste dingen voor een webshop. De productfoto is niet meer voldoende. Kruip in de huid van je klant en denk goed na over de vele voordelen van je product.

Als je weet wat voor probleem je oplost is het goed om dit op
een levendige, beeldende manier vast te leggen. Met deze korte en bondige product beschrijving breng jij je boodschap over en laat je klanten reclame maken voor je webshop.   

 

Laat een reactie achter