doelgroep bepalen

Hoe kun jij je ideale doelgroep bepalen? 

Dit blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

De ideale doelgroep bepalen

Als blogger weet je hoe belangrijk het is om je ideale doelgroep te bepalen. 

Je kunt nu eenmaal niet voor iedereen schrijven. 

Als je voor iedereen schrijft voelt niemand zich aangesproken. 

Daarom is het essentieel dat je een keuze maakt. 

Door heel specifiek te kiezen voor die ene lezer maak je het jezelf alleen maar een stuk makkelijker. 

Je weet met elk stuk precies wat de pijnpunten zijn van je lezer. 

Je weet wat hij meemaakt en je weet precies hoe jij je boodschap moet overbrengen. 

Kies je niet dan heb je een probleem!

Dan voelt niemand zich aangesproken door je verhaal. 

Dat zal je maar blijven aanrommelen met je blog.

doelgroep bepalen

Waar wil je over schrijven?

Voordat je een blog schrijft is het goed om stil te staan bij wie je bent. 

Waar ben je goed in? 

Wat zijn je passies, waar praat je graag over? 

Het is niet meer dan logisch dat het onderwerp waar je over schrijft goed bij je moet passen. 

Werken aan een blog kost namelijk veel tijd en energie. 

Daarom moet dit onderwerp 100% bij je passen.  

Bloggen moet fun zijn

Op het moment dat het bloggen niet meer voelt als fun is er wat mis. 

Soms kom je erachter dat een onderwerp niet meer goed bij je past. 

Ik sprak ooit een blogger die was begonnen met een bespaarblog. 

Na een paar jaar was ze een succesvolle onderneemster en had ze geen passie meer voor het schrijven over geld besparen. 

Dat kan nu eenmaal gebeuren. 

Wat doe je dan? 

Je giet je blog in een ander onderwerp en gaat ergens anders over schrijven of je begint met een compleet ander blog. 

Wie wil je helpen?

Als je zeker weet dat je onderwerp nog goed bij je past ben je op de goede weg. 

De tweede vraag die je moet beantwoorden voor jezelf is wie je wil helpen. 

Het is heel belangrijk dat je precies weet welke lezer je wil helpen met je verhaal. 

Die lezer moet zich aangesproken voelen door je blogs. 

Die lezer krijgt elke keer weer het gevoel dat je hem begrijpt als hij je blogs leest. 

Maar dat gebeurt alleen als je kiest voor één lezer. 

Dat betekent automatisch dat je mensen uitsluit en dat is juist goed. 

Ik help bloggers die vastlopen in het bloggen.

In mijn blogs staan pijnpunten centraal als geen bezoekers krijgen en geen geld verdienen met je blog.

Dit zijn pijnpunten die herkenbaar zijn voor mijn doelgroep.

Een onderneemster die kasten verkoopt en nooit een blog schrijft voelt zich niet aangesproken door die pijnpunten.

Dat is niet erg maar die lezer is dan ook niet mijn doelgroep.

Weet voor wie je schrijft

Door te kiezen is het ook nodig dat je kijkt naar je eigen schrijfstijl. 

Voor een advocaat schrijf je anders dan voor een blogger. 

Kijk dus eens naar de afgelopen drie blogs die je hebt geschreven. 

Zijn je blogs leesbaar of staan ze vol met vaktermen? 

Begrijpt je ideale doelgroep wat je bedoelt? 

Is je verhaal te volgen voor iemand die nog niet zo veel verstand heeft van je vak?

Je doelgroep bepalen is niet zo moeilijk

Nu denken veel bloggers dat het heel moeilijk is om de ideale doelgroep te bepalen. 

Dit hoef je helemaal niet zo moeilijk te maken voor jezelf. 

Op het moment dat je nadenkt over de ideale klant die je wil helpen komt er vast een persoon in je gedachte. 

Misschien denk je aan iemand uit je omgeving. 

Of je denkt aan iemand uit je omgeving.

Focus je altijd op die persoon als je een blog schrijft.  

Schrijf voor de beginner die je eerst was

Weet je wat grappig is? 

Bij de meeste bloggers die ik help is het helemaal niet zo moeilijk om de ideale doelgroep te bepalen. 

Denk maar eens na over jezelf. 

De afgelopen jaren heb je heel veel geleerd over je werk. 

Een paar jaar geleden was je nog op zoek naar informatie en moest je het allemaal nog zelf uitzoeken. 

In mijn geval gaat het dan over het schrijven van goede blogs, het krijgen van bezoekers en geld verdienen met mijn blog.

Nu weet ik precies wat ik moet doen om van mijn blog een winstgevend bedrijf te maken. 

De bloggers die ik help zijn nog in de fase waar ik een paar jaar geleden stond. 

Daarom is mijn ideale doelgroep de blogger die ik een paar jaar geleden was. 

De kans is groot dat jouw ideale lezer ook een jongere versie is van wie je nu bent.

Help je lezer

Als blogger is het je intentie om je lezer verder te helpen. 

Met elke blog wil jij je lezer steunen, motiveren en laten zien wat hij moet doen om zijn uitdagingen te overwinnen. 

Je blog staat dan ook altijd in het teken van je lezer. 

Met elk stuk denk je na over je lezer en waar hij op dit moment tegenaan loopt.

Als je op deze manier je blogs gaat schrijven ben je een geweldige match met je ideale doelgroep. 

Dan maak je geweldige fans van je lezers.

Maak deze fout niet

Toen ik net begon met mijn blog had ik geen idee wat ik aan het doen was.

Ik schreef over van alles en nog wat en had helemaal geen idee voor wie mijn blogs bedoeld waren.

Ik werkte met veel plezier aan mijn blog maar zonder enig resultaat.

Ik heb heel veel tijd en energie verspild in mijn zoektocht.

Pas toen ik begreep hoe belangrijk het was om alleen maar te schrijven voor één doelgroep groeide mijn blog razendsnel.

Als jij je blog ook wil laten groeien is het echt nodig om keuzes te maken.

Dit gaat je enorm helpen om van je blog je winstgevende bedrijf te maken.

Dat is toch je grote droom?

Het is nodig dat jij je doelgroep gaat bepalen

Voor elke blogger is het nodig om zijn doelgroep te bepalen. 

Dit maakt het makkelijker om je boodschap te vormen en dit maakt het mogelijk om inkomsten uit je blog te halen.

Laat je hieronder even weten wie jouw ideale lezer is?

gratis ebook

Verdien nu geld met je blog!

Door je alleen maar te focussen op de juiste doelgroep

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten