Dit blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.
Hoe kun jij je doelgroep bepalen van je blog
Hoe kun jij de doelgroep bepalen van je blog?
Het is een van de dingen die misschien niet zo belangrijk lijken.
Als je begint met je blog kies je een onderwerp waar je over schrijft.
Je begint gewoon met schrijven.
Je ziet vanzelf wel waar het schip strandt.
Maar is dat wel een goede tactiek?
In dit artikel zal ik je precies vertellen wat je moet doen om de juiste mensen aan te spreken.

Het is een van de belangrijkste keuzes
Het bepalen van je doelgroep is een van de belangrijkste keuzes die je moet maken.
Als je weet welke groep mensen je wil aanspreken vormt dit de blogs die je schrijft en de boodschap van je blogs.
Vaak heb je ook een beeld in je hoofd van de persoon die je wil aanspreken.
Het maakt het schrijven zoveel makkelijker!
Voor wie schrijf jij je blogs
Als je weet voor wie je schrijft krijg je veel meer gevoel bij het schrijven van je blogs.
Je weet dan dat de persoon voor wie jij je blogs schrijft niet technisch is, een hekel heeft aan te veel gedoe en op zoek is naar makkelijke manier om te bloggen.
Dit is een voorbeeld van een van de karaktereigenschappen van mijn doelgroep.
Jij moet heel goed weten voor wie je schrijft en dit altijd in je achterhoofd houden.
Kiezen voor de juiste doelgroep
Door te kiezen voor een bepaalde groep weet je precies voor wie je schrijft.
Je schrijft nu eenmaal andere blogs voor moeders dan voor advocaten.
Je boodschap is anders, je uitleg is anders en je gebruikt bij beide groepen hele andere woorden.
Maak een goede keuze op dit moment.
Dit kan later altijd nog veranderen.
Ik denk wel dat het heel belangrijk is meteen voor één doelgroep te kiezen voordat je met een blog begint.
Het is niet een algemeen beeld
Veel mensen zijn veel te vaag over hun doelgroep.
Ze hebben besloten dat ze voor moeders schrijven en daarmee denken ze klaar te zijn.
Maar door alleen voor moeders te kiezen is je beeld nog veel te vaag.
Het moet veel specifieker.
Je moet heel specifiek zijn
Waarom moet je zo specifiek mogelijk zijn?
Omdat je daarmee juist de juiste mensen aanspreekt.
Je moet veel verder gaan om te begrijpen wat de grootste problemen en dromen zijn van je doelgroep.
Waar ligt je doelgroep wakker van
Het is heel belangrijk dat je weet waar je doelgroep wakker van ligt.
Stel je voor dat je voor moeders kiest dan moet je weten waar die van wakker liggen.
Maken ze zich zorgen om de kinderen?
Piekeren ze over hoe ze hun werk en privéleven moeten combineren.
Krijgen ze nachtmerries over de financiën omdat er een aantal dure rekeningen aankomen?
Wat voor problemen ervaren zij nu
Als je weet en voelt met welke problemen ze nu te maken hebben moet je die problemen weer terugbrengen in je blogs.
In je blogs moet er elke keer kort worden ingegaan op die problemen van je doelgroep.
Je moet ze laten voelen dat je begrijpt waar ze mee zitten.
Dat je begrijpt waar ze mee worstelen en dat je ze graag wil helpen.
Waar dromen ze van?
De andere kant van het schetsen van je doelgroep is de dromen weergeven.
Wat wil je doelgroep super graag?
Gaan we weer uit van de moeders dan dromen ze ervan om thuis te blijven en hun eigen succesvolle bedrijf te beginnen.
Moeders willen dan graag voldoende verdienen om lekker te leven.
Ze dromen ervan om hun baan op te zeggen en meer vrijheid te hebben.
Doordat je weet waar je doelgroep van droomt weet je ook dat ze hulp nodig hebben om daar te komen.
Wat staat ze nu nog in de weg
Een droom blijft maar een droom als je geen plan hebt om daar te komen.
Daar kom jij om de hoek sluipen.
Op het moment dat jij een oplossing hebt om je doelgroep te helpen dichter bij die droom te komen is het tijd om dit te werken in je blogs.
Doe je dit op de juiste manier dan bereik je de juiste doelgroep en weet die doelgroep dat jij hen verder kunt helpen.
De doelgroep bepalen van je blog is essentieel
Het is heel belangrijk om de juiste mensen aan te spreken met je blog.
Alleen als je heel goed weet waar je doelgroep mee worstelt en waar je doelgroep van droomt is het mogelijk om van je blog een succes te maken.
De doelgroep bepalen is niet moeilijk
Het grappige van het bepalen van je doelgroep is dat het vaak niet zo moeilijk is.
De kans is namelijk groot dat jij je doelgroep bepaalt op basis van je eigen persoonlijkheid.
Vaak is je doelgroep de beginner die je een aantal jaar geleden was.
Voor welke doelgroep schrijf jij je blogs?

Ontdek het #1 verdienmodel voor het opbouwen van een passief inkomen met je blog
Met maar 1 tot 2 uur per dag werken.