blog planning

Een blog planning maken voor de komende 12 maanden doe je zo!

Dit blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Blog planning maken voor de komende 12 maanden moeilijk?

blog planning

Het is een uitdaging voor veel bloggers. Maar zonder blog planning doe je maar wat en heb je geen idee waar jij je nu juist op moet focussen.

Jij hebt een planning nodig om te bepalen hoe jij de belangrijkste onderdelen van je blog laat groeien.

Pas toen ik begreep wat de belangrijkste aandachtspunten zijn om van mijn blog mijn bedrijf te maken groeide mijn blog en daarmee mijn inkomsten.

Ik weet dus hoe belangrijk dit is en ik help je graag om je eigen blog planning te maken. 

Waarom heb je een blog planning nodig?

Veel bloggers zijn super creatief en vinden het leuk om van alles en nog wat te doen. Ze bruisen van de ideeën en willen hun verhaal delen met de wereld.

Daarmee weet je zeker dat je de doelgroep aanspreekt en verder kunt helpen. Maar waarom ontdekt niemand je blog dan? Ook vraag jij je af hoe andere bloggers de ene na de andere cursus verkopen terwijl jij maar vastloopt. 

Ik weet hoe het voelt om groots te dromen maar geen idee te hebben hoe je een stap verder komt. Met een goede blog planning weet je precies welke blogs jij moet schrijven om een stap verder te komen. 

Doe je maar van alles en nog wat?

Ben jij een blogger die een uur voor het schrijven nog moet bedenken waar je over gaat schrijven? Heb je soms heel veel inspiratie terwijl je op andere momenten geen idee hebt wat je aan het doen bent?

We beginnen allemaal ergens en gaandeweg worden we steeds beter in ons werk. Daar is niets mis mee. Maar als je op dit moment geen groei ziet in het aantal bezoekers en klanten dan is het wel duidelijk dat je iets moet veranderen. 

blog planning

Geen focus hebben en de verkeerde dingen doen

In het eerste jaar van mijn bloggers reis had ik ook geen idee wat ik aan het doen was. Ik dacht als ik elke dag maar een blog schrijf komen daar vanzelf wel klanten uit voort.

Dat klopt, als je op de juiste manier je blogs schrijft, je een doel hebt met al je blogs en weet hoe je van je lezers klanten gaat maken. 

Heb je dit nog niet bedacht en bereik jij je ideale doelgroep niet dan heeft het geen zin om elke dag nieuwe blogs te schrijven. Bloggen is dan ook niet zomaar wat schrijven het is met een bepaald plan je teksten schrijven. Dat is iets waar veel bloggers de mist in gaan. 

Ik had een plan nodig

Ik wist dat als ik zo door zou gaan ik op ging branden. Ik deed namelijk al mijn schrijfwerk naast mijn baan en andere bezigheden. Ik was constant aan het werk en dat was best pittig.

Op dat moment wist ik dat slimmer moest werken in plaats van harder werken. Liever langer doen over één goed blog waarmee ik continu bezoekers krijg dan 10 blogs schrijven die niets opleveren.

Ik weet dat jij ook alleen maar blogs wil schrijven die je ook wat opleveren. 

blog planning

Focussen op de juiste dingen

Als je een blog schrijft moet je met een aantal onderdelen rekening houden. Het eerste onderdeel is SEO, met SEO bedoelen we ook wel het schrijven voor de zoekmachines.

Als jij goede, relevante blogs schrijft met de juiste zoekwoorden krijg je gratis bezoekers uit Google. Het tweede onderdeel is je blog verbeteren.

Dit doe je door je teksten aan te vullen en nog beter te maken, terug te linken naar je oudere blogs zodat je interne SEO sterker wordt en je bezoekers langer op je website blijven. Dit is iets waar je continu mee bezig blijft. 

Het derde onderdeel is je email lijst laten groeien. Jij wil van je lezers klanten maken. Daarom wil je voorkomen dat ze na het lezen van je blog weer wegklikken.

Verzamel je e-mail adressen dan kan je op een later moment weer contact met je lezers opnemen. Het laatste onderdeel is geld verdienen met je blog.

Je moet weten hoe je geld gaat verdienen met je blog, doe je dit met advertenties, met gesponsorde artikelen of als affiliate. Breng je al deze onderdelen samen in een goede blog planning dan weet je precies waar jij je op moet focussen. 

De blog planning voor de komende 12 maanden

Eerst drie maanden

Freebie maken

Een van de onderdelen om je maillijst te laten groeien is een gratis weggever maken. Maak dus een gratis e-book, video training of checklist om e-mailadressen te verzamelen. 

Hou er met het maken van je freebie altijd rekening mee dat het moet passen bij je blog, je doelgroep en je uiteindelijke aanbod. 

Email lijst laten groeien

Experimenteer met meerdere call to action boxen in je blogs en pop ups om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen. Daar ga je op een later moment van profiteren als je eigen producten gaat verkopen of de producten promoot van een ander. 

Mailtjes schrijven

Schrijf in de eerste drie maanden elke week een mailtje, dit mag persoonlijk zijn. Deel wie je bent, waarom je met je blog bent begonnen en welke dingen jij al hebt geleerd over je onderwerp. 

Zoekwoorden gebruiken

SEO is een belangrijk onderdeel om te groeien met je blog. Veel bloggers schrijven over de onderwerpen die zij leuk vinden maar het is veel slimmer om te schrijven over onderwerpen waar je lezers naar zoeken. Hoe kom je erachter waar je lezers naar zoeken? 

Dit doe je door een zoekwoord onderzoek te doen. Maak gebruik van Ubersuggest of de gratis versie van Semrush om zoekwoorden te bepalen waar elke maand meer dan 500 keer op wordt gezocht. 

SEO schrijven

Als je zoekwoorden hebt opgeschreven weet je waar jij je op moet focussen. Dan is het tijd om goede, waardevolle SEO blogs te schrijven. Weet je niet meer waar je alle zoekwoorden moeten staan neem dan dit blog even door.

Pinterest verbinden met blog

Pinterest is het kanaal waar enorm veel bezoekers vandaan komen. Het levert mij zoveel bezoekers op en is een goudmijn voor bloggers. In Nederland is Pinterest nog steeds niet zo bekend als in Amerika. 

Pinterest is een visuele zoekmachine waardoor jij afbeeldingen kunt maken voor je blog om bezoekers te krijgen naar je blog. Pins zijn wel 3,5 maand zichtbaar door de zoekwoorden en leveren je constant bezoekers op als je dit op de juiste manier aanpakt. 

Benieuwd hoe dit precies werkt? Neem dan dit blog door over Pinterest.

Drie tot zes maanden

Geld verdienen met je blog

Nu de SEO van je website op orde is en je e-mailadressen verzamelt is het tijd voor de volgende stap. Bedenk eens goed hoe je geld wil verdienen met je blog.

Wil je dit doen door te adverteren met Google adsense? Wees je dan bewust dat je veel bezoekers moet krijgen voordat je hier goed mee verdient.

Wil je een cursus of software promoten als affiliate dan is het belangrijk om na te denken over onderwerpen die met deze cursus of deze software te maken hebben.

Waar zoekt je doelgroep naar in Google? Speel hierop in door je blogs hierop te laten aansluiten. 

Onderzoek doen doelgroep

Wil je een eigen aanbod maken? Dan moet je onderzoek doen naar je doelgroep. Waar liggen ze wakker van, wat zijn hun grootste pijnpunten, waar piekeren ze over.

Ook moet je weten waar ze van dromen, wat willen ze graag en waarom is dit nog niet gelukt? Jouw product moet altijd een oplossing zijn voor een probleem en je doelgroep dichter bij het droomleven brengen. 

Heb je geen idee hoe je een onderzoek doet? Stuur een vragenlijst in je mailtjes of maak gebruik van polls en vraag stickers via sociale media.

Onderzoek doen voor blogs

Of je nu een eigen product verkoopt of een product promoot als affiliate maakt niet uit. Jij moet weten waar je doelgroep behoefte aan heeft.

Als jij begrijpt waar zij tegenaan lopen, wat hun grootste problemen zijn is het voor jou eenvoudiger om je blogs te schrijven en uiteindelijk je aanbod te maken. 

Statistieken nalopen

Heb je nog geen grote maillijst en heb je ook niet veel volgers? Maak dan gebruik van de statistieken van je blog. Bekijk eens met welke blogs jij veel bezoekers krijgt.

Dit geeft je inzicht in welke content boeiend is voor je doelgroep. Een andere tip is om Google search console te gebruiken zodat je ziet waar je lezers naar zoeken voordat ze op je blog terecht komen. 

Brainstormen over een eerste product

Nadat je onderzoek hebt gedaan en je statistieken hebt gekeken weet je meer over waar je lezers naar zoeken en krijg je inzicht in welke onderdelen van je blogs goed zijn voor een eerste product.

Schrijf dus eens al je ideeën op om je eigen product te maken. Kijk ook wat er al te koop is, doe eens een onderzoek met Amazon en kijk ook eens bij andere collega’s naar het aanbod wat zij verkopen.

Vraag jezelf vervolgens af hoe kan jij iets maken wat nog beter is!!

blog planning

Brainstormen over producten die je promoot

Als je geen eigen product verkoopt maar als affiliate aan de slag gaat is het ook nodig dat je nadenkt over blogs die jij gaat schrijven om je aanbod te promoten.

Zo kun jij een vergelijking schrijven, een interview doen met de maker van het product, je kunt een beoordeling schrijven of een handleiding van hoe jij de software of cursus gebruikt. 

Zes tot negen maanden

Eerste product maken

Na je onderzoek heb je genoeg inzichten over de problemen van je doelgroep. Nu is het tijd om een product te maken om dit probleem op te lossen.

Misschien is dat een blog planning om je doelgroep te helpen de juiste blogs te schrijven waardoor ze wel bezoekers krijgen en geld verdienen met hun blog.

Het product wat je maakt moet voor een transformatie zorgen en je klanten helpen om andere resultaten te behalen. Je product is altijd de oplossing voor het probleem waar ze je klant nu tegenaan loopt. 

Salespage schrijven

Als het duidelijk is wat je probleem gaat doen voor je klant weet je wat de dromen zijn, de transformatie en de pijnpunten die je terug moet brengen in je salespage. Een goede salespage bestaat altijd uit de volgende onderdelen.

  • Een sterke headline met de voordelen van je product. 
  • Een stukje met de pijnpunten/problemen waar je klant nu tegenaan loopt. 
  • Uitleg over waarom je product de oplossing is voor dit probleem
  • Beoordelingen van tevreden klanten
  • Bonussen, extra overtuigingen waarom je klant wel moet afrekenen.
  • Veel gestelde vragen

Product verkopen

Als je salespage is geschreven is het tijd om je product te verkopen. Dit doe ik persoonlijk het liefst met mijn mail funnel. De lezers die zich inschrijven bereik door elke week een mailtje te sturen, ik vertel deze lezers meer over wie ik ben en deel zoveel mogelijk waarde.

Als deze lezers opgewarmd zijn is het tijd om meer over mijn aanbod te vertellen. Dan stuur ik ze door naar mijn salespage zodat ze aan de slag kunnen gaan met mijn e-book of online cursus. 

Beoordelingen verzamelen

Ik heb het hierboven al vermeld maar beoordelingen horen onderdeel te zijn van je salespage. Je moet namelijk wel laten zien dat andere lezers ook tevreden zijn over je producten. Dat schept vertrouwen en dat hebben mensen nodig voordat ze een aankoop doen. 

Nadat iemand je product heeft gekocht moet je echt opvolgen met het verzamelen van beoordelingen. Dit kun je doen door Google formulieren te maken waarin je klanten een aantal vragen beantwoorden. 

Product verbeteren

Denk nu niet dat je een product maakt en daarna klaar bent en achterover kunt leunen. Het is juist de bedoeling dat jij je product continu blijft verbeteren.

Als je beoordelingen verzamelt ontdek je wat je precies moet verbeteren om je klanten nog meer te helpen. Doordat jij een beter product maakt zijn klanten superfans. Dat helpt je weer om goede beoordelingen op je salespage te plaatsen. 

Salespage verbeteren

Een salespage verbeter je continu om de boodschap over te brengen. Om een goede salespage te schrijven moet je ervoor zorgen dat je in de taal van je klanten spreekt.

Zo had ik op mijn salespage geschreven: baal jij ervan dat jij je digitale producten niet verkoopt. Dat spreekt mijn klanten niet aan. 

Terwijl een tekst als: Baal jij er elke dag weer van dat je weer geen cursus hebt verkocht terwijl je andere bloggers de ene na de andere cursus ziet verkopen. 

Kijk ook altijd naar de statistieken van je mailtjes. Schrijf je verkoop mailtjes en klikt niemand op je linkjes? Dan moet je de mailtjes herschrijven. 

Klikken je lezers wel door maar rekenen ze niet af? Dan is het tijd om je salespage te herschrijven. 

Negen tot twaalf maanden

Onderzoek doen

Als je een eerste product verkoopt en weet wat de grootste resultaten zijn van je klanten is het goed om na te denken over een volgend product. Wat voor volgend product kan jij maken wat nog beter is en je voor een hogere prijs kunt verkopen?

Doe hiervoor weer een onderzoek met je doelgroep maar maak ook gebruik van Quora, Facebook groepen en de beoordelingen van boeken op Amazon om je onderzoek te doen. 

Volgend product maken

Pas als je onderzoek hebt gedaan en begrijpt hoe jij je klanten verder kunt helpen ga je nadenken over een volgende stap in je aanbod.

Verkoop je eerst een e-book dan is de volgende stap een online cursus. Verkoop je eerst een online cursus denk dan eens aan een coaching traject voor een hogere prijs. 

Salespage schrijven

Voordat je een product gaat maken is het goed om de salespage alvast te schrijven. Je weet dan wat je belooft en welke problemen jij moet oplossen.

Dit geeft je richting in het maken van je product omdat je dan ook begrijpt welke onderdelen belangrijk zijn om je klanten van punt A naar punt B te helpen. 

blog planning

Product maken

De volgende stap is dan je volgende product maken. Neem hierin je doelgroep mee. Geef een kijkje achter de schermen, welke keuzes maak je.

Heb je een eerste hoofdstuk af van je cursus geef dan een aantal tips of een kort kijkje achter de schermen. Hou je maillijst warm voordat je het product gaat verkopen. 

Wil je geen eigen producten maken? Kies dan een product wat je kunt promoten als affiliate en denk eens na over de voordelen van dit product.

Ga dan eens brainstormen over welke blogs jij hiervoor kunt schrijven en welke persoonlijke resultaten jij kunt laten zien om je aanbod te promoten. 

Verkoop mailtjes schrijven

Is je volgende product af of heb je een volgend product uitgekozen als affiliate? Nu is het tijd om je product te gaan verkopen. Schrijf dus eens een aantal verkoop mailtjes waarin jij ingaat op de voordelen van je product. 

Benoem de resultaten waar je mee gaat helpen. Ik help mijn klanten om te stoppen met aanrommelen omdat ze niet weten waar ze over moeten bloggen.

Ze halen geen omzet uit hun blog en komen niet vooruit. Maar door de blog planning door te nemen weten ze precies waar zij zich op moeten focussen zodat ze gratis bezoekers krijgen en van hun lezers klanten maken. 

Herhaling totdat je blog planning vanzelf sprekend is

Dit blog planning is behoorlijk uitgebreid maar geeft je precies dat wat je nodig hebt. Als jij je focust op bovenstaande punten weet ik zeker dat jij resultaten gaat halen uit je blog. Ging dit wat te snel en wil jij alles stap voor stap doorlopen? Dan help ik je graag met de blogplanner.

Wil jij continue bezoekers krijgen naar je blog?

Dan heb je een steengoede Pinterest strategie nodig die je niet alleen bezoekers maar ook klanten oplevert!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten