Hoe kan je afbeeldingen uploaden en optimaliseren voor Google?

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Afbeeldingen uploaden en optimaliseren

Heb je geen idee hoe je afbeeldingen kan uploaden en optimaliseren en waarom dit belangrijk is? Dan vertel ik je er in dit artikel graag meer over.

Je staat er misschien niet bij stil maar nadat je een tekst hebt geschreven vul je deze met geschikte afbeeldingen.

Deze afbeeldingen moet je wel op de juiste manier gebruiken zodat je de juiste zoekwoorden ook weer laat terugkomen in je afbeeldingen. Zo maak je van zowel je teksten als je afbeeldingen een geheel.  

afbeeldingen uploaden optimaliseren

Dit doe je al bij het opslaan

Elke tekst die je schrijft schrijf je met een strategie. Je doet eerst je zoekwoord onderzoek om erachter te komen waar je lezer naar zoekt.

Vervolgens schrijf je een relevant en waardevol artikel en geef je antwoord op de vragen van je lezer. Gebruik het zoekwoord of de zoekwoorden niet alleen in de tekst maar voeg dit ook toe aan de alt tag in je afbeeldingen.

Dit begint al op het moment dat je een afbeelding opslaat. Google leest namelijk de afbeelding van je computer. Sla het dus niet op als foto1 maar geef de foto een naam die bij de afbeelding past. 

In het juiste formaat opslaan

Een afbeelding moet een juist formaat hebben om goed op je website te staan. Als je bijvoorbeeld een afbeelding van je logo gebruikt maar deze neemt de hele pagina in beslag moet je deze verkleinen. 

Nu versleep je de afbeelding met de blokjes aan de zijkant. Maar dat is niet de juiste oplossing, in formaat verander je nu namelijk niets. 

Verklein de foto bijvoorbeeld in photoshop of gebruik een tool als picresize. Pas als je het formaat verkleint zal de afbeelding daadwerkelijk kleiner worden weergegeven. 

Hoe optimaliseer je voor Google

Afbeeldingen uploaden en optimaliseren doe je vooral om Google te laten weten wat er in de afbeelding is te zien. Dit begint dus al bij je zoekwoord onderzoek. Bepaal waar je over gaat schrijven en sla je afbeeldingen op met de zoektermen.

Vervolgens moet je de afbeeldingen uploaden en optimaliseren door het op het juiste formaat toe te voegen aan je website. Verklein het eerst om te voorkomen dat je website minder snel laadt en het ook goed wordt weergegeven. 

De afbeelding naam bij het opslaan

Als je afbeeldingen upload en optimaliseert is het goed om te begrijpen dat Google je afbeelding niet ziet, deze leest alleen de tekst die je eraan meegeeft.

Op het moment dat je een afbeelding opslaat moet je deze meteen de juiste zoekwoorden meegeven. Dit is de enigste manier waardoor Google gaat zien waar je afbeelding over gaat. 

Afbeelding gebruiken in WordPress

Als je een afbeelding gebruikt in je artikelen moet je de alt tags invullen. Het optimaliseren begint al bij het opslaan van je afbeelding. Dit doe je al op de computer.

Vervolgens moet je ook nog de alt tekst invullen in WordPress. Ook hier maak je weer gebruik van je zoekwoorden. Google leest alleen maar tekst dus je moet Google een handje helpen. 

afbeeldingen uploaden en optimaliseren

Waarom moet je afbeeldingen optimaliseren? 

Voor Google is het heel belangrijk om relevante en waardevolle informatie te geven aan de zoeker. De website die de meeste waarde geeft en antwoorden oplost voor de zoeker zal bovenaan staan.

Nu zal de functie voice search de komende jaren steeds verder ontwikkelen. Google leest alleen de afbeelding maar zo zijn er ook lezers die niet goed kunnen lezen maar de tekst luisteren. Daarom wil je de afbeelding altijd een beschrijving meegeven. 

Afbeeldingen uitzoeken

Als je een tekst hebt geschreven en vervolgens op zoek gaat naar de juiste afbeeldingen denk er dan goed over na dat de afbeelding een ondersteuning moet zijn voor je tekst. 

Zo kan een grafiek de cijfers uit een wetenschappelijk onderzoek net op een andere manier laten zien. Een afbeelding van een boek waar je over schrijft maakt het geheel een stuk levendiger. 

Afbeeldingen moeten de tekst altijd ondersteunen dus zorg ervoor dat ze een geheel vormen met elkaar. Het is natuurlijk het beste als je eigen afbeeldingen maakt en je bedrijf of merk hiermee kan branden.

Op het moment dat je afbeeldingen worden gedeeld weet je zeker dat je naam ook gedeeld wordt. 

Zie het als een presentatie

Als je een presentatie geeft voor je werk dan vertel je toch ook niet alleen maar droge stof en heb je het alleen maar over de feiten. Je maakt er een luchtig geheel van door grapjes te maken en je verhaal zo goed mogelijk te ondersteunen.

Afbeeldingen uploaden en optimaliseren helpt je dan om de zoekmachine duidelijk te maken waar het over gaat maar helpt de lezer ook om de informatie goed te begrijpen. Verplaats je ook altijd in de schoenen van je lezer, hoe wil jij deze informatie doornemen. 

Maakt het je gelukkig om een hele lange tekst door te lezen of dwaal je dan af. Heb je het nodig dat er visuals gebruikt worden in een presentatie zodat je helemaal in de vingers krijgt waar dit precies over gaat. 

Geef afbeeldingen de juiste beschrijving

Afbeeldingen uploaden en optimaliseren is dus een vast onderdeel van het schrijven van je artikelen. Je weet hoe belangrijk het is om de zoekwoorden terug te laten komen in je teksten.

Dit is niet alleen belangrijk voor je teksten. Dit is ook belangrijk voor je afbeeldingen. Afbeeldingen uploaden en optimaliseren is voortaan een fluitje van een cent nu je precies weet wat je moet doen. 

Afbeeldingen zijn je grote vriend

Als je blogs schrijft doe je dat natuurlijk niet voor de zoekmachines maar schrijf je deze voor de lezer. Het moet lekker leesbaar zijn en de informatie moet duidelijk en relevant zijn en precies zijn waar je lezer naar op zoek is.

Daarom is het heel belangrijk de teksten te ondersteuningen met de juiste visuals. Dit breekt de tekst en geeft ook nog eens een fijne ervaring voor je lezer. 

Verdien geld met je blog!

Door mijn eigen blog ervaring heb ik een strategie ontdekt waarbij ik in slechts 1,5 jaar tijd 20.000 bezoekers kreeg naar mijn blog.

Dat heeft mij enorm geholpen om mijn omzet te verdubbelen.

Om je te helpen dit ook te doen heb ik de training blog like a boss gemaakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten