afbeeldingen in Google

Afbeeldingen in Google hoe gebruik je ze, zodat je scoort met je website.

Deze blog bevat affiliatielinks. Dit betekent dat ik een kleine commissie ontvang als je via een van de links een aankoop doet. Zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt. Lees hier meer over in de affiliate disclaimer.

Hoe gebruik je afbeeldingen in Google?

Als jij met je website hoog wil eindigen in Google schrijf je SEO teksten voor de zoekmachines en je lezers. Maar hoe zit het met de afbeeldingen in Google?

Zijn de afbeeldingen even belangrijk als de tekst of zijn deze alleen maar om de tekst te ondersteunen. In dit artikel vertel ik je er meer over zodat je begrijpt hoe belangrijk het is om de afbeeldingen te optimaliseren voor Google.

Want een beeld zegt meer dan 1000 woorden, met een handig trucje zorg je ervoor dat Google begrijpt waar je afbeelding over gaat. 

afbeeldingen in Google

Waarom zijn afbeeldingen belangrijk voor Google?

Wie denkt dat een afbeelding alleen maar gebruikt wordt om je tekst op te fleuren of het oog wat rust te geven heeft het mis. Een goede afbeelding ondersteund de tekst en is een toevoeging op je artikel.

Maar dat is nog niet alles, een afbeelding moet voor iedereen zichtbaar zijn, daarom is het nodig dat je de afbeelding zichtbaar maakt voor Google.

Zo krijg je nu waarschijnlijk al je bezoekers doordat ze iets invullen in de zoekmachine. Maar heb je er al eens bij stilgestaan dat mensen ook op zoek zijn naar afbeeldingen. Hebben je afbeeldingen al een logische beschrijving zodat ze gevonden worden? 

De ontwikkeling van Google gaat heel ver maar het is niet mogelijk om de afbeelding daadwerkelijk te zien, door de afbeelding een beschrijving mee te geven is het duidelijk wat er te zien is.

Dit is niet alleen goed voor Google maar ook voor je lezers die slechtziend zijn. 

Tekst of afbeeldingen? Wat is belangrijker voor Google

Nu vraag jij je misschien af wat nu belangrijker is. De tekst van je artikelen of de afbeeldingen van je artikelen? Het is goed dat je hier over nadenkt maar sta er altijd bij stil dat je schrijft voor je lezers.

Schrijf waardevolle boeiende teksten waar je lezers naar zoeken en echt wat aan hebben. De afbeeldingen leest Google alleen als je er een goede beschrijving aan meegeeft.

Dat is belangrijk voor je lezers en voor Google zodat je afbeeldingen altijd worden gevonden in een zoekopdracht. De regel is dan ook dat een afbeelding moet passen bij de tekst.

Het werkt natuurlijk het best als de afbeelding de tekst ook daadwerkelijk ondersteund. Denk aan een kleurrijke grafiek als je een tekst schrijft over een wetenschappelijk onderzoek of een infographic als je een aantal wetenschappelijke feiten deelt. 

Het geheim van een goede beschrijving

Hoe geef je afbeeldingen in Google nu een goede omschrijving zodat ze daadwerkelijk gevonden worden? Dit begint al bij het opslaan van de afbeelding. Als je een afbeelding opslaat geef je het een naam.

Deze naam moet al bestaan uit een juiste omschrijving. Sla een foto dus nooit op als foto 1 maar wat de afbeelding omschrijft. Als je afbeeldingen upload en optimaliseert is het goed om te begrijpen dat Google je afbeelding niet ziet, deze leest alleen de tekst die je eraan meegeeft.

afbeeldingen in Google

Het uploaden een foto op je website

Op het moment dat je een foto deel op je website staan er een aantal vakjes die je moet invullen. Vergeet dit niet, dit is een essentiële stap om je afbeeldingen vindbaar te maken. De titel en de Alt tag zijn dan ook essentieel om in te vullen.

De Alt tag is de tekst die je ziet als je met je muis over de afbeelding heen scrolt. Geef de titel en de alt tag dan ook een relevante beschrijving mee en verwerk hierin je zoekterm. 

Het onderschrift van een foto

Het onderschrift van je foto geeft je meer informatie over waar de foto precies over gaat. Dit is een tekst die ook zichtbaar is op je website. Zelf gebruik ik dit nauwelijks, dit gebruik ik wel als ik een foto deel van een andere website.

Dan geef ik in mijn onderschrift de credits aan de andere website maar verder gebruik ik dit niet. 

De beschrijving

In de beschrijving van je afbeelding vertel je waar de afbeelding over gaat. Dit is dan ook iets langer dan de Alt tag. Deze informatie helpt Google om te begrijpen waar de afbeelding over gaat. 

afbeeldingen in Google

Zoekwoorden niet overal invullen

De afbeeldingen ondersteunen je teksten dus altijd omdat ze relevant zijn of passen bij de informatie die je hebt gedeeld. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden en daarom is het verstandig om deze met zorg uit te kiezen.

Maar het is niet de bedoeling om al je afbeeldingen vol te gooien met je zoekwoorden. Probeer hier altijd mee op te passen want Google straft dit af.

Gebruik je zoekwoord niet in meer dan 2 afbeeldingen en vul bij de andere afbeeldingen een natuurlijke beschrijving in. 

Google leest alleen tekst

Nu je weet dat Google alleen maar tekst kan lezen begrijp je dat de afbeeldingen die je nu gebruikt niet worden gelezen. Om dit op te lossen moet je er dus voor zorgen dat je afbeeldingen wel worden gevonden in Google.

Dit doe je door het op de juiste manier op te slaan, de beschrijving, titel en Alt tag van de juiste informatie te voorzien voordat je dit deelt op je website. 

Het belang van goede afbeeldingen

Om hoog te eindigen in de zoekmachine is het nodig om SEO teksten te schrijven. Je begint altijd met een zoekwoord onderzoek en schrijft content over deze onderwerpen.

Voor veel mensen houdt het hier wel op. Maar nu je weet hoe belangrijk afbeeldingen zijn voor de artikelen is het nodig dat je de juiste afbeeldingen gaat gebruiken. 

Denk altijd goed na over welke afbeeldingen je verhaal nog meer ondersteuning geven en hoe je deze toepast in je tekst. Zelf kies ik ervoor om in elk blog een Pinterest afbeelding te verwerken.

Dat doe ik omdat het voor mijn lezers eenvoudig is om deze afbeelding te bewaren op een van de borden. Een groot deel van mijn bezoekers komt dan ook via mijn Pinterest profiel op mijn website terecht. 

Pinterest is dan ook een virtuele Google. In de blog like a boss cursus ontdek je hoe je zelf afbeeldingen maakt en Pinterest inzet om ook 20.000 bezoekers te krijgen per maand.

Verdien geld met je blog!

Door mijn eigen blog ervaring heb ik een strategie ontdekt waarbij ik in slechts 1,5 jaar tijd 20.000 bezoekers kreeg naar mijn blog.

Dat heeft mij enorm geholpen om mijn omzet te verdubbelen.

Om je te helpen dit ook te doen heb ik de training blog like a boss gemaakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten